Thailand 2018 Phuket

23 januari 2018 - Phuket, Thailand

Phuket

17-01-2018

Nog een klein stukje over onze aankomst. Wij hadden al maanden geleden een hotel geboekt in Old-Phuket. Dat is, zoals de naam al zegt, het oude deel van Phuket. Hier is het rustig en niet zoals de bekende beelden van Phuket van de drukke stranden, de bars en de vele toeristen. Toen we aankwamen bij ons hotel was het inmiddels al half negen. De eigenaar deed voor ons open en verontschuldigde zich voor het feit dat hij alleen nog maar een kamer vrij had zonder raam. We mochten deze bekijken en als hij niet beviel, dan wist hij verderop nog wel een hotel dat mij aanbeveelde. Wij achter de man aan de trap op. De kamer was op de vierde verdieping en er was geen lift. Daar zag ik me niet naartoe gaan met een koffer van 30kg plus een duiktas van 30kg, dus hebben we gebruik gemaakt van het aanbod om naar de buren te gaan. Hier kregen we een zeer prettige kamer op de begane grond.

18-01-2018

De volgende dag zijn we op verkenning gegaan in de buurt. Vlakbij ons was een overdekt winkelcentrum waar we hebben ontbeten met heerlijke warme gevulde broodjes. Die zijn hier vrij populair volgens mij. Je kunt meestal kiezen uit minimaal tien verschillende vullingen. Deze vullingen zijn warm en qua structuur lijkt het op chocopasta, maar dan dus in allerlei verschillende kleuren en smaken. Daarna zijn we naar de haven gelopen waar de veerboot naar onze volgende bestemming zou vertrekken. Het was een mooie wandeling, maar best wel een eind in de warmte. Daarom zijn we op de terugweg in een roze stadsbus gestapt.

Deze bus ziet er qua inrichting uit als de vrachtwagen waarmee we naar de liveaboard reden, maar dan is de hele opbouw van hout. Aan weerszijden dus lange banken en in het midden ook over de hele lengte iets waar je op kunt zitten, maar dan zonder rugleuning. Je stapt achterop in via een treeplank. Er zijn verder geen deuren. Achterin zit een dame die je de kaartjes verkoopt. Zij geeft via een drukknop aan de chauffeur door of er iemand uit wil stappen. Geen airco, maar zo'n open bus waait wel lekker door en je zit lekker in de schaduw. Bij de bushalte stond wel een kaart met de routes maar eigenlijk hadden we geen idee of we goed zaten. We merkten aan de richting die we op gingen dat we het rondje de lange kant op deden. Geen probleem, we zaten prima en je zag zo wel op een makkelijke manier een groot deel van de stad.

Onderweg bij een halte stopte de bus en we zagen een groep schoolmeisjes staan. Die pasten nooit allemaal in deze bus, dachten we nog. Niets was minder waar. Heel ordelijk stapten ze in en ze wisten precies hoe ze moesten zitten zodat iedereen mee kon. Op de middenbank gingen ze zitten met aan weerszijden een been en dan aanschuiven alsof ze bij elkaar achterop de scooter zaten. Op de banken aan weerszijden zat af en toe nog iemand op schoot (er was nu plaats te weinig met twee van die grote westerlingen aan boord). Al hadden we ergens uit willen stappen, dat was nu niet meer mogelijk. Met een bus vol kwebbelend meiden in uniform reden we door tot hun school. Die was bijna aan het einde van de rit vlakbij het busstation.

Helaas was dit het busstation aan het andere eind van de stad. Omdat we toch uit de bus moesten, hebben we hier eerst lekker gegeten. Daarna weer een roze bus naar ons eigen busstation dat vlakbij ons hotel was genomen. We zijn nog even door oldtown gelopen en zagen dat er naast het overdekte winkelcentrum een markt was. We hebben snel een blik geworpen en maakten uit het opschrift bij de poort op dat dit een avondmarkt was. We besloten dat we hier deze avond zouden gaan eten. Eerst even opfrissen en kleding met lange mouwen en pijpen aan tegen de eventuele muggen. En anti-mug uiteraard. s'Avonds echt verrukkelijke hapjes op de markt gegeten. Deze kon je bij de verschillen de kraampjes kopen en meenemen naar een terras in het midden van de markt. Hier was ook een tap om bier te bestellen en er speelde livemuziek.

19-01-2018

Bij het busstation hadden we de vorige dag al gezien dat er taxibussen rechtstreeks naar een van de drukke stranden reden. We namen zo'n bus en stortten ons na een rit van een uur in het toeristengewoel. Leuk om er eens te kijken, maar ik was blij dat we daar niet verbleven. Er waren straatjes waar alleen maar barretjes waren en straten met alleen maar restaurantjes en heel veel winkeltjes met strandartikelen en souvenirs. Wij zijn op jacht gegaan naar een Lamsac. Een soort opblaasbanaan waar je op het strand op kunt liggen. Op de stranden worden namelijk de ligstoelen steeds meer verbannen. Hier op  het drukke strand waren ze helemaal niet aanwezig. We hebben ze gevonden en voor een leuke prijs gekocht (je moet hier namelijk afdingen en ik begin er goed in te worden haha). Uiteraard hebben we ze nog even getest op het strand. De verkoopdame zag ons bezig vanaf de overkant van de straat en heeft nog even voorgedaan hoe je zo'n ding moet vullen. Dat was namelijk nog niet zo eenvoudig. Je moet met het uiteinde lucht scheppen en dan dit einde oprollen en vastzetten met een clip.

Nadat we uitgerust waren zijn we weer met de taxibus terug gegaan. s'Avonds de lekkerste sushi ooit gegeten in het overdekte winkelcentrum. We konden het niet laten als super sushi liefhebbers.

1. Miranda:
    23 januari 2018
    Lollig, een hotelkamer op de 4e verd. zonder raam. Goed dat jullie dat niet gedaan hebben. Fijn dat jullie een leuk deel van de stad zitten, voor het echte Thaise leven. PS. Als die lamzac-en goed bevallen, doe dan een paar op de post graag! (als kan, indien mogelijk, bij gelegenheid enz.) Ik had ze al eens van de action, die waren waardeloos, maar het concept is super.
  2. Chris en Ina:
    26 januari 2018
    Chris en Ina 26 januari 2018
    Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag . En natuurlijk Slawek ook proficiat.
    Wij konden ons er al geen voorstelling maken van Claudia op een kamer zonder raam
    en ook nog op de vierde verdieping zonder lift.
    Niet te lui worden he met zo".n Lamsac.
    Bedankt voor de mooie verhalen en foto's Knuffels en een dikke tuut. Ina en Chris.