Thailand 2018 Ko Lanta

29 januari 2018 - Ko Lanta, Thailand

Koh Lanta

20-01-2018

Bij het drukke strand hadden we ook een ticketverkoop gevonden met een leuke aanbieding voor de overtocht naar Koh Lanta. Ophaalservice vanaf het hotel zat hier bij in. Tussen 7:00 en 7:15 zouden we opgehaald worden. Om 7:30 nog geen taxi. Maar even gevraagd en het bleek dat de vervoerder gebeld had. Ze zouden om 7:40 komen. Uiteindelijk werd dit 8:00 en bleek de bus vol te zitten. De chauffeur zou deze mensen eerst afzetten en dan terugkomen. Zo gezegd zo gedaan en onderweg pikten we nog drie andere mensen op. Om 8:30 kwamen we bij de haven aan, maar op dat tijdstip zou de boot vertrekken en wij moesten nog inchecken. Gelukkig wachtte de boot op ons en zodra we aan boord waren vertrokken we meteen. We hadden de speedferry geboekt en met een razende vaart vlogen we over de zee die gelukkig vlak was.

Om 10:00 kwamen we aan bij de Saladan pier op Koh Lanta. Er kwam meteen een mevrouw op ons af om te vragen of ze ons ergens naartoe kon brengen met de Tuktuk. Prijs overeen gekomen en op weg. Bij Lanta Cottage, ons volgende resort, wisten ze dat we vroeg aan zouden komen en hadden ze al een huisje voor ons klaar. Werkelijk weer een prachtig huisje, heel ruim met een lichte hoogglans vloer en een giga tweepersoons bed. Ook de badkamer is luxe met een scheidingsmuur voor de douche, zodat niet de hele badkamer nat wordt.

We hebben meteen contact met het duikcentrum gehad en werden vrij snel door een taxi opgehaald (dit keer een pick-up truck met een overdekte laadruimte met banken aan weerszijden). Bij het duikcentrum maakten we kennis met Lisa, de eigenaresse. We kregen elk een duiktas met onze naam eraan en konden onze spullen hierin overhevelen. Dat stond vast klaar voor de volgende dag en we hebben meteen besproken met welk formaat flessen en met welke inhoud we zouden gaan duiken. Daarna een leuk restaurantje opgezocht en teruggewandeld over het strand en een deel langs de weg. Het strand ter hoogte van het duikcentrum wordt namelijk gescheiden van ons strand door een berg met jungle en daarin veel apen en slangen. Het werd door Lisa afgeraden om er door te lopen. Dan loop ik graag een stukje om.

Nog even gerust en wat gegeten en daarna vielen de oogjes dicht.

21-01-2018

Om 7:25 werden we opgepikt door de pick-up taxi en na een paar minuten rijden waren we bij de boot. Aan boord weer uitleg over de gang van zaken op dek en voor de duiken en daarna ontbijten. Ondertussen waren we al op weg naar de duikstekken.  Na 1,5 uur varen kwamen we aan en ging de scheepshoorn als teken om ons klaar te maken voor de duik. Hier veel minder rappoklappo hectiek dan op de liveaboard. Iedereen nam de tijd om zich aan te kleden en de duikset aan te doen. Onze gids Iep was ook heel relaxed en meestal verlieten we als laatsten het schip. Heel rustig daalden we af en ook de duiken verliepen in een slow-and-easy tempo. Toch zagen we veel, want Iep wees ons op allerlei bijzondere dieren. Ook hier weer veel soorten vissen in alle kleuren van de regenboog. Verder veel murenes en Lionfish en ook bijzondere kreeften. Deze tocht maakten we drie duiken. Tussen de duiken door werd er een warme lunch geserveerd. Tijdens de laatste duik kwamen we nog een luipaardhaai tegen!

s'Avonds nog een tuktuk genomen naar Saladan. Daar wat winkeltjes en een markt bekeken en daarna weer langzaam teruggewandeld naar ons resort. Onderweg nog wat gegeten en vervolgens naar bed.

22-01-2018

Nog een duikdag; dit keer naar een verder gelegen duikstek. Maar liefst 3,5 uur varen. Onderweg weer ontbeten en daarna geslapen op het zonnedek. Eenmaal aangekomen weer het water in en meteen een prachtig uitzicht! Deze duikplekken (we duiken eerst aan de ene kant van de rots en de tweede duik aan de andere kant) staan bekend om hun hoeveelheid zachte koralen. Werkelijk prachtig om te zien in verschillende kleuren en tinten. Zo waren ze in lila tot paars, tot aubergine, maar ook wit tot crème en verschillende tinten blauw. Daartussen natuurlijk de bijbehorende bewoners, mooie vissen, slakjes en kreeftjes. Omdat de duikstek zo ver varen is, maken we deze dag twee duiken. Na de laatste duik is de lunch en daarna weer 3,5 uur varen (en slapen op het dek). Na terugkomst bij het duikcentrum daar nog gezellig wat gedronken en daarna werden we weer afgezet bij ons resort. Vlakbij ons resort nog lekker gegeten en daarna naar bed. Morgen een dag lekker niets op het programma.

23-01-2018

Zo, wij zouden deze dag eens lekker uitslapen maar na drie dagen vroeg opstaan is ons bioritme daar op ingesteld. Dus zeven uur klaarwakker. Maar even aan deze blog gewerkt, want ik liep een beetje achter. Om een uur of negen vertrokken naar een (voor mij) verrassingsplek om te ontbijten. Slawek had dit opgezocht op Tripadvisor. Het bleek een Duitse bakker te zijn die ook Thais en gerechten uit andere landen serveert. Ze hebben er de lekkerste verse broodjes met een keur aan beleg dat je van de menukaart erbij kunt kiezen. Na een paar minuten wordt dan je zelf samengestelde broodje geserveerd. De latte macchiato was er ook zeer goed. Na het ontbijt lekker gezwommen in het zwembad bij ons resort en daarna op een ligbedje bij het bad gelegen. Wanneer het te warm werd weer even in het bad etc. Voor de lunch even iets aangetrokken en naar het stand gewandeld (ongeveer 30 meter en dan ben je op het strand).  Twee tentjes naast onze strandopgang bij een restaurant gegeten met onze voetjes in het zand. Daarna een heerlijke strandwandeling tot het einde van ons strand (Klong Dao beach) gemaakt en weer terug. Onderweg nog een paar mooie schelpjes gevonden, maar er liggen bijzonder weinig schelpen op het strand.

Bij terugkomst wat gedronken bij het restaurant waar we geluncht hadden. Het was bijna zonsondergang, dus zijn we nog even blijven zitten om deze te bewonderen. Ondertussen begon het wat te druppelen en tegen de tijd dat de zon was verdwenen, was er toch een serieuze regenbui gaande. We zijn van ons tafeltje op het strand naar het overdekte terras verhuisd en hebben er ook maar meteen gedineerd. Een lekkere afsluiting van een mooie relaxte dag.

24-01-2018

Vandaag een auto gehuurd om het eiland te verkennen. We hadden een Suzuki Swift gevraagd, maar kregen een luxe sedan; ook goed! We zijn eerst naar de meest zuidelijke punt gegaan. Dat is een nationaal park. Eenmaal in het park zijn we gestart bij de vuurtoren, hier was het uitzicht fantastisch. Ook in dit park liepen langstaart makaken rond. Er werd geadviseerd om niets mee te nemen dat ze af konden pakken. Waar we in Khao Sok hier en daar een aap spotten, liepen ze hier werkelijk overal. Ze waren ook lekker aan het badderen in een poel bij de zee. We besloten de lange wandelroute door de jungle te doen. Een mooie tocht over een verhard pad. We zweetten echt als otters, het liep in straaltjes van ons af. Het was hier veel warmer dan in Khao Sok in de jungle. We waren blij dat we daarna weer in onze auto met airco konden stappen. Onderweg nog apen op de weg, op de vangrail, in de electriciteitspalen en zelfs op de electriciteitsdraden gezien. Toen we even stopten om onze tas uit de kofferbak te pakken, wilde er al eentje in de auto klimmen. Snel de deur maar weer dicht gedaan en de tas gelaten waar hij lag.

Op de heenweg hadden we al leuke restaurantjes met uitzicht op zee gezien en aangezien het ondertussen lunchtijd was geworden, hebben we hier een stop gemaakt. Het uitzicht was echt geweldig, we konden het strand en de hele baai zien!

Na het eten nog even naar het strand gegaan waar we vanuit het restaurant het uitzicht op hadden. Na een verfrissende duik zijn we naar de oude stad gereden. Deze ligt aan de oostkant van het eiland. De hoofdstraat van de oude stad is vol oude panden met winkeltjes en restaurantjes. Uiteraard zijn we even naar de pier gelopen, want Slawek wil daar altijd graag even kijken en je hebt vanaf de pier vaak een mooi uitzicht op de stad waar hij bij hoort.

Op de pier was een visser heel kunstig steeds zijn net aan het uitgooien. Langs de rand van het net hingen allemaal kleine gewichtjes. De visser drapeerde het net op een speciale manier over zijn schouder en wierp het dan heel sierlijk in het water. Hij gaf het dan zo'n vaart mee, dat de gewichtjes ronddraaiden in een perfecte cirkel en zo het net geopend in het water deden belanden. De visser trok vervolgens aan een touw dat door het midden van het net liep, waardoor het net zich ook razendsnel weer sloot. Zo ving hij bij iedere worp een aantal kleine visjes. Fascinerend om te zien.

Slawek had op internet gelezen dat het beste restaurant van Koh Lanta in de oude stad was, dus hebben we dat gezocht en gevonden. Het was op palen boven het water met wederom weer een prachtig uitzicht over de zee. Je zag in de verte vele eilanden. Het eten was inderdaad ook erg goed.

Om bij daglicht weer bij ons resort te kunnen komen, zijn we daarna weer aan de terugreis begonnen. De wegen die we tot nu toe in Thailand bereden hebben, waren zeer goed, maar hierin het zuiden van Koh Lanta zaten hier en daar beste gaten in de weg, daar wil je in donker toch niet in belanden. Onderweg nog gestopt bij een hele grote winkel die een soort Thaise Blokker bleek te zijn. We zouden de tank weer halfvol in moeten leveren, maar de tankstations in ons dorp waren beide gesloten (leeg?). Vervolgens kwam de man van het verhuurbedrijf niet opdagen. De auto blijft hier dus ook maar overnachten. Morgen zien we wel verder.

25-01-2018

Vandaag weer een duikdag. Om 7:25 opgehaald om naar de boot te gaan. Helaas maar twee duiken op het programma. Wel weer een luipaardhaai gezien en een grote sepia. Verder verliep de dag zoals de laatst beschreven dag, dus dat wordt wat eentonig.

Daarom nog even een omschrijving van ons prachtige verblijf hier. Ons huisje staat op vrij hoge palen van dik anderhalve meter hoog. Dat staat leuk, maar is ook bedoeld om ongedierte buiten te houden. Lisa van het duikcentrum vertelde dat zij in het regenseizoen veel last van slangen in huis hadden (het is nu geen regenseizoen meer) Afgelopen week zat er wel weer eentje in haar keuken. We hebben het dan over een cobra. Deze komen eigenlijk niet in je huis als het op palen staat. De kingcobra daarentegen, die hier ook vrij veel voorkomt, kan wel 'traplopen'. Was ik net zo blij met ons huisje op palen........ze vertelde er gelukkig ook bij dat zij echt aan de rand van de jungle wonen. Dat is maar tweehonderd meter verderop, maar omdat er nog een weg tussen zit komen slangen richting het strand minder vaak voor. Pffffffff. Wel blijven uitkijken natuurlijk.

De inrichting van ons huisje is ook heel mooi. De meubels lijken van donker teakhout te zijn. Dit past prachtig bij de lichte hoogglansvloer en de witte muren. Het beddengoed is van dat mooie gestreepte satijn en zoals reeds gezegd is het bed van een zeer ruim formaat. Het lijkt zelfs breder dan het lang is en het bed is normale lengte. Het bed heeft van die gebogen poten, zoals opiumtafels wel hebben. Alles past heel stijlvol bij elkaar.

26-01-2108

Mijn verjaardag! We hadden al afgesproken met het duikcentrum dat we vandaag zouden gaan duiken. Omdat deze dag anders is dan de vorige duikdagen op Koh Lanta, volgt hier een beschrijving. Afgelopen duikdagen was de boot van ons duikcentrum steeds volgeboekt en was er zelfs een wachtlijst, maar vandaag waren we maar met drie man. Daarom zijn we toegevoegd op een boot van een ander duikcentrum. Samen met onze eigen gids. Toen we aankwamen bij de boot, stond Lisa al op ons te wachten met een chocoladetaartje. Wat een lekkere verrassing!

Eenmaal aan boord weer een korte uitleg over de gang van zaken op dit schip. Het duikdek van dit schip was verreweg het meest ruime dek van alle boten waar we deze vakantie op hebben gedoken. Ook het duikplateau was zeer ruim. Op het bovendek waren rondom banken en stonden tafels, net als op ons liveaboard schip.

Het schip was niet vol en niet alle gasten gingen duiken. Er waren ook snorkelaars mee. We hadden overal dus alle ruimte. De planning was twee duiken en optioneel een derde. Iedereen wilde de derde duik wel maken, dus werden het er drie deze dag.

Vandaag was Hin Haa de bestemming. Dit zijn vijf eilandjes waarvan we bij drie een duik hebben gemaakt. Dit waren voor mij de mooiste duikstekken. Er was hier van alles wat: rotsen, harde koralen, zachte koralen, zandbodem en natuurlijk alle bijbehorende bewoners. Er was vrijwel geen stroming, dus konden we heerlijk zweven in deze prachtige omgeving. Het is zo bijzonder om hier een uur te mogen verblijven. Je kijkt je ogen uit, er is te veel om alles te kunnen bekijken. Zeer indrukwekkend.

Aan het einde van de duik kwamen we nog een schildpad tegen, maar er zwom zoveel vis dat we moeite hadden om hem te zien.

Uiteraard werd ook de inwendige mens tijdens deze trip weer goed verzorgd met een uitgebreid ontbijt, een verrukkelijke lunch en na de derde duik stonden er donuts voor ons klaar.

Na een fantastische duikdag werden we weer afgeleverd bij ons resort. Snel douchen en omkleden en naar het strand. We hadden afgelopen week verschillende restaurantjes bekeken en uitgeprobeerd, maar het restaurant vlakbij ons op het strand is toch mijn favoriet. We konden een mooi tafeltje op het strand uitkiezen en waren net op tijd voor de zonsondergang. Toevallig hadden ze ook een lekkere cocktail met deze naam om erbij te drinken. Bij ieder bestelling van drankjes bij dit restaurant, krijg je er vers gebakken kroepoekjes bij, mmmmm.

We hebben de hele avond genoten van de heerlijkste gerechten en afgesloten met een chocolade ijscoupe. Opeens hoorde ik 'happy birthday' zingen achter me. De dames van de bediening kwamen al zingend aan met een fruittaart met kaarsjes erop. Zo lief! Na het eten nog een strandwandeling gemaakt en daarna op naar ons reuzebed. Dit was een topverjaardag!

27-01-2018

Vandaag een lekkere niks-dag. Weer ontbeten bij Duitse bakker en daarna wat rondgelopen in Saladan. Lekker bij het zwembad gelegen en rond een uur of vier lopend op weg naar het duikcentrum om onze spullen optie halen. Lisa had ervoor gezorgd dat alles lekker uitgehangen werd, zodat de spullen vrijwel droog ingepakt konden worden. Samen nog wat gedronken en daarna was er een taxi picknick-up geregeld. Bij terugkomst onder de douche door en op pad naar een heel goed beoordeeld restaurantje. Dat bleek helaas gesloten te zijn. Een keuze gemaakt uit de vele andere restaurantjes en ook hier prima gegeten.

Morgen op naar Koh Mook!

1. Miranda:
    1 februari 2018
    Het zit al alweer bijna op of niet, Koh Mook laatste bestemming? Nou ja, jullie halen er wel uit wat erin zit, dat is zeker. Fijn dat je een mooie verjaardag hebt gehad Claudia, wat een attente mensen daar. Zie jullie gauw weer, bye bye!