Thailand 2018

10 januari 2018 - Bangkok, Thailand

07-01-2018 en 08-01-2018

Hallo lieve mensen, hier is weer een reislogger van ons. Ik hoop dat jullie het met plezier zullen lezen.

Dag een en twee voelen voor ons als een dag omdat het onze reisdag is, maar op de kalender gezien zijn het helaas echt twee dagen. Chris en Ina hebben ons wederom naar Schiphol gebracht, de schatten. Dit keer geen omgewaaide vrachtwagens, waardoor we de route moeten wijzigen, maar stralend mooi weer. Alleen wel berekoud. We nemen nog even gezamenlijk een lekkere latte met smaakje om op temperatuur te komen en daarna vertrekken mijn ouders.

Het inchecken verloopt soepel, net als het boarden. Toch vertrekken we dik een half uur later. Op zich geen probleem, maar we moeten wel een aansluitende vlucht halen in Doha.

Oh ja, voor degenen die benieuwd zijn wat we precies gaan doen; hier een beknopt reisschema: Bestemming Thailand.

We vliegen via Doha naar Bangkok. Daar blijven we drie nachten. Daarna met het vliegtuig naar de luchthaven vlakbij Khao Sok (een van de oudste jungles). Hier verblijven we ook drie nachten. Daarna naar Khao Lak, dat ligt aan de kust, hier stappen we op een liveaboard voor vier dagen. We gaan duiken rondom de Similan eilanden. Een beschermd natuurgebied. Als we van boord komen, laten we ons naar Phuket brengen. Dat past het beste in ons schema en omdat we er toch zijn, blijven we ook twee nachten. Daarna per boot naar Ko Lanta. Een vrij groot eiland. Hier blijven we het langst; wel negen dagen. Als afsluiting gaan we nog naar Koh Mook. Een van de zuidelijkste eilanden aan de westkust. Dit eiland is heel klein en er is niet veel meer te doen dan languit op het strand liggen met een cocktail in de hand. Daar zullen we rond die tijd vast wel aan toe zijn.

Genoeg over wat nog komen gaat, terug naar de reisdag. De vlucht naar Doha verliep voorspoedig. We hebben wel redelijk veel turbulentie gehad. Het enige wat we daarvan merkten buiten het schudden (het was gelukkig 'bumpy road' turbulentie en niet die met af en toe een enorme luchtzak), was dat we de gordels vast moesten houden en regelmatig niet naar het toilet mochten. We hebben op voorgaande vluchten ook wel meegemaakt dat de cateringkarretjes niet meer mochten rijden en dat is voor liefhebbers van af en toe een hapje en een slokje zoals wij een stuk minder prettig. Nu kwam alles dus wel normaal rondgereden en ik heb werkelijk de beste vliegtuigmaaltijd ooit gehad. Het klonk heel simpel op de kaart (jawel je mag zelfs kiezen uit drie hoofdmaaltijden). Salade, pasta met pesto en kaas en een chocoladetoetje met karamelsaus met zeezout. Maar beste mensen dit was toch lekker! We hadden er een rode wijn bij besteld en zelfs die was erg goed en paste prima bij alle gangen. De salade was friszoet en het hoofdbestanddeel had ik nog nooit eerder gegeten. Het leek een soort rijst, maar dan veel gladder en plat. De structuur leek meer op pasta. Daar doorheen doperwtjes en paprika, precies in de juiste verhouding. Had nog wel een bakje willen hebben. De pasta was perfect gegaard en de pesto goed van smaak. Maar het allerlekkerste was het toetje. Het was lavacake van pure chocolade met sinaasappelsmaak. Deze cake lag dan weer in de karamelsaus met zeezout. Als het in een literbak was gekomen, had ik hem ook leeggegeten, werkelijk hemels! Na een film (IT), een slaapje,een snackje bestaande uit een warm kipbroodje en een minimuffin en nog een slaapje (een vliegtuig is voor mij net een teletijdmachine), waren we alweer in Doha. Daar had ik graag nog even bij de shops gekeken, maar door de vertraging van vlucht deel 1 was daar helaas geen tijd meer voor.

Eerst konden we onze gate niet vinden op het vluchttijden bord. Het bleek uiteindelijk een gemengde vlucht te zijn die doorvloog naar Hanoi. Deze naam stond bij onze tijd, heel verwarrend als je naar Bangkok zoekt. Het inchecken verliep een beetje houtje-touwtje, maar het boarden verliep dan weer heel soepel en al snel waren we op weg met vlucht deel 2. Hier heb ik de film niet eens uit kunnen kijken vanwege ogen die steeds dichtvielen. Wel gegeten en gedronken op zijn tijd en zo waren we al snel op onze eindbestemming Bangkok. Vanaf het vliegveld kun je met de Skytrain naar het centrum. Er leuk, omdat de rails echt hoog op palen is aangelegd kun je over de stad heen kijken tot je bij het centrum tussen de hoge bebouwing komt. Op een bepaald punt eindigt de rails en kun je overstappen op de metro. Je moet dan wel een eindje lopen naar het metrostation. Omdat mijn koffer na aankomst een wieltje bleek te missen hebben we een taxi genomen vanaf het Skytrain eindstation. Daar was een taxistandplaats waar maar liefst vier personen op hun manier een taxi voor je regelden. Je moest je bestemming opgeven, die werd genoteerd in een groot boek. Vervolgens ging je in de rij staan. Er reden taxi's af en aan, maar de meesten reden leeg weer weg. Alle communicatie was in het Thais, maar wellicht wilden ze niet daar naartoe rijden waar de eerstvolgende in de rij naartoe wilde. Zo stonden we een aardig tijdje te wachten. Door de overgang van Nederland naar een vliegveld met airconditioning en vervolgens naar buiten bij een graad of 30, was de temperatuurshock wel groot en begonnen we een beetje oververhit te raken. Op het moment dat we eigenlijk weg wilden gaan om zelf ergens een taxi aan te houden, was er eindelijk eentje waar we mee naar ons hotel konden. De rit was niet lang, maar het verkeer stond praktisch stil. Dat schijnt altijd een drama te zijn in Bangkok. Gelukkig hebben de taxi's airco zodat het wel uit te houden was.

Ons hotel ligt midden in Chinatown en heet ook het Chinatown Zen hotel. De kamer bleek kleiner dan verwacht, maar alles is aanwezig. Nadat we ons verkleed hadden, zijn we meteen op onderzoek uit gegaan in de omgeving. Wat een indrukken krijg je dan meteen binnen! Overal kraampjes met de gekste koopwaar en vooral al de geuren. De meeste overigens niet zo lekker naar onze begrippen (of misschien mijn begrippen). Je ruikt het riool op veel plaatsen, dat zijn wij niet zo gewend. Verder heeft veel koopwaar ook een vreemde geur. Zo zie je hier veel platte gedroogde dieren zoals eenden, pijlstaartinktvissen, gewone vissen en garnalen. Ook stinkvrucht, ofwel durian is hier erg populair. Hij stinkt zo dat het verboden is om hem mee te nemen in ons hotel. Ook op veel winkels hangt een 'verboden voor durian' bordje. Ik ga ook werkelijk bijna over mijn nek als ik hem ruik. Denk nu aan een mengsel van al deze geuren en je hebt een beetje een geurbeeld. Gelukkig ruikt het niet overal zo. Er zijn ook heerlijk geurende eetstalletjes overal langs de weg en hier en daar ruikt het naar wasmiddel. Dan weet je dat er ergens een wasserette in de buurt is.

Het wordt hier in het oosten altijd vroeg donker en omdat we onze ontdekkingstocht rond een uur of vier begonnen, liepen we al snel in de schemering en vervolgens in het donker. Slawek had een leuk restaurantje op Tripadvisor gezien en we hebben het nog gevonden ook. We hebben er drie gerechten gedeeld die allemaal erg lekker waren. Het restaurant was wel een eind van ons hotel, dus na het eten hadden we nog een wandelingetje te gaan. Onderweg kwamen we een optreden in een Bhoeddistisch klooster tegen. Het was een soort toneelstuk op muziek en gezang. We hebben even op afstand gekeken, maar ik voelde me een soort indringer. Er waren verder helemaal geen toeristen en maar een paar Thaise bezoekers. In Thailand is het grootste deel van de bevolking Bhoeddistisch. Er zijn hier in Bangkok veel kloosters en je komt ook veel Bhoeddistische monniken tegen. In de metro zijn er zelfs zitplaatsen waarvan je op moet staan als er een monnik zou willen zitten. Er hangt een zelfde bordje als in Nederland bij met een zwangere vrouw, een oudere en een gehandicapte, maar dan aangevuld met een monnik.

Eenmaal terug in ons hotel hebben we gedoucht en zijn we meteen gaan slapen om vervolgens midden in de nacht weer klaarwakker te liggen. Beide last van een jetlag.... Na een paar uur toch weer in slaap gevallen om vervolgens om 10:00 pas weer te ontwaken. Het ontbijt is in dit hotel van 5:30 tot 9:30, geen hotelontbijt dus.

09-01-2018

Zoals gezegd waren we te laat voor het ontbijt, dan maar op zoek naar een bakker. Die zijn hier zeldzaam ontdekten we. Daarom maar naar de 7/11. Dat is een supermarktketen die je hier op iedere straathoek ziet. De winkeltjes zijn klein, maar ze hebben alles wat een mens voor zijn dagelijkse verzorging nodig heeft: eten, drinken en een stukje drogisterij. We hebben water, bananencakejes en een broodje gevuld met (groene) Thaise custard gehaald. Ze waren erg lekker. Voor de aanvulling van ons zoutgehalte ook maar wat wokkels gegeten. Na dit 'voedzame' ontbijt zijn we op zoek gegaan naar een winkelcentrum om een nieuwe koffer te kopen.

Bijna vergeten om te vermelden: het verkeer in Bangkok is werkelijk een grote chaos. De straat oversteken lijkt een soort Russisch roulette, op goed geluk moet je maar ergens tussendoor manoeuvreren. Hier en daar heb je verkeerslichten, maar dat is een uitzondering en meestal werkt dan het voetgangerslicht niet of ontbreekt het geheel. Dan maar weer op goed geluk oversteken. Het gevaar is ook nog dat een gat waar een voetganger doorheen kan ook groot genoeg is voor een scooter. En scooters stoppen doorgaans niet. De scooters zijn bijna allemaal motorscooters, dus ze kunnen en gaan ook vrij snel.

We hebben (met gevaar voor eigen leven 😉) twee winkelcentra gevonden, maar denk maar niet dat er ook maar een koffer te vinden was. In de eerste was alles per verdieping te koop. Een verdieping met juwelen, een met speelgoed, een met camera's, met elektrische apparaten en zo zeven verdiepingen verder, maar geen verdieping met koffers. Het tweede centrum had vooral eten en kleding. Op de kaart hadden we een iets groter winkelcentrum gezien. Hiervoor moesten we eerst weer richting ons hotel om vervolgens een stuk met de metro te gaan. Om naar ons hotel te komen zijn we door de smalle straatjes vol kleine winkeltjes in Chinatown gelopen. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is daar te koop. Meestal per sectie een bepaald soort koopwaar en tussendoor (meestal verrijdbare) eetstalletjes. Je moet goed uitkijken of je niet tegen een kookpot of een pan hete olie aanstoot onderweg. Ergens vlakbij ons hotel vonden we zowaar een koffersectie in de smalle straatjes. Hoera! We wilden nog wel met de metro, dus zijn we eerst zonder koffer, volgens plan op weg naar winkelcentrum Terminal 21 gegaan.

Om met de metro te gaan koop je bij een ticketapparaat een plastic munt. Die houd je voor de lezer bij de poortjes om naar de metro te gaan. Nadat je weer bent uitgestapt stop je de munt in een gleuf bij de uitgangspoortjes. Terminal 21 heeft als thema reizen en vliegen, vandaar de naam. Iedere verdieping heeft een naam van een land als bestemming. De inrichting per verdieping was weer afgestemd op het desbetreffende land. Werkelijk prachtig, maar niet overdreven. Toen we uiteindelijk weer naar ons hotel terug gingen, waren de winkeltjes in de straatjes in Chinatown al gesloten. Morgen maar kijken voor een koffer.

10-01-2018

Vannacht beide weer een tijdje wakker gelegen, maar nu waren we zo verstandig om een wekker te zetten. Zo konden we wel eerst in het hotel ontbijten. Dat ontbijt bestond uit noedels, nasi, soep, verschillende (mierzoete) sapjes, broodjes met verschillende soorten beleg en naar keuze werd er een eivariatie voor je klaargemaakt.

Daarna waren we klaar voor de fietstocht die we op ons programma gezet hadden. Helaas werkte het weer niet mee. De hele nacht had het al geregend en in de morgen wilde het niet stoppen. Dan maar een change of plan; eerst een koffer kopen en daarna fietsen. Het is een mooie roze koffer geworden en hij werd geleverd met een grote plastic zak er omheen. Dat kwam goed uit in de regen. De oude koffer konden we afgeven bij de receptie.

Daarna op weg naar de metro om naar de veerboot te gaan. In de metro kwamen we er achter dat we een verkeerde halte als eindbestemming hadden gekozen. We moesten nog drie haltes verder. Dan maar kijken of we er misschien toch uit konden, maar de poortjes gingen mooi niet open haha. Gelukkig konden we bij het loket bijbetalen en alsnog door de poortjes. Eenmaal buiten met Maps.me naar de pont gelopen. De wegen zijn in dit stuk van Bangkok zo druk dat er overal loopbruggen overheen gebouwd zijn. Je kunt hele stukken boven het verkeer lopen en hebt dan meteen een fantastisch uitzicht over de drukke mierenhoop. Het laatste stukje naar de pont was door rustige zandstraatjes, waar normaal waarschijnlijk nooit een toerist loopt. We werden hier en daar wat vreemd aangekeken.

De pont bleek een lage houden motorboot te zijn. Hij helde vervaarlijk over toen er nog een vrouw aan boord stapte. Inmiddels had ik gezien dat er ook behoorlijk grote schepen zoals olietankers door de rivier voeren. Als dit goed ging, dan zou er meer goed gaan. We waren gelukkig zo aan de overkant. Bij de aanlegsteiger konden we gelijk fietsen huren. Kaartje mee en gaan op dat stalen ros. Eerst naar een mooi park waar we veel bijzondere vogels en volgens mij ook aapjes hoorden. We hebben ze niet gezien, alleen gehoord. Wat we wel gezien hebben, zijn twee grote varanen van wel een meter of twee per stuk. We hebben nog een flink stuk gefietst door de rustige natuur, terwijl dit ook bij Bangkok hoort. Er zijn ook hele einden over betonnen paden op palen. De paden zijn op veel stukken ongeveer een meter breed, maar we zijn ook over stukken van maximaal zestig centimeter breed gefietst. Als je er per ongeluk vanaf zou fietsen dan lig je in het water. Dat was in het begin best wel eng, maar na een tijdje was het wel te doen. Bij de haakse bochten had ik meestal even een voetje aan de vloer voor de zekerheid. Er wonen gewoon mensen aan deze paden en af en toe kwam je dan ook een scooter tegen. De natuur is er werkelijk schitterend. Echt een aanrader voor iedereen die nog eens naar Bangkok gaat.

Voor het donker hebben we de fietsen weer ingeleverd en zijn we weer teruggegaan naar de andere kant van de rivier. Dit keer met iets dat op een normale pont leek, alleen legde hij niet aan maar moest je op de punt van een losse boot stappen. Ook weer een belevenis op zich.

Terug bij het hotel even opgefrist en uitgerust en vervolgens op zoek naar iets te eten.

Het eten hier in Chinatown is ook een vermelding waard. Ik had al geschreven dat je overdag overal wel etenskarretjes tegenkomt. Maar in de avond wordt het hier echt bizar. Hele zijkanten van de straat worden omgetoverd tot instant restaurants. Keukens, tafeltjes, stoeltjes,  verlichting, alles erop en eraan. De heerlijkste gerechten worden er geserveerd. Mensen staan er echt voor in de rij te wachten om een tafeltje te krijgen. Wij hebben iedere avond echt verrukkelijk gegeten bij deze restaurantjes.

Dit was het eerste deel van onze blog in Bangkok. Morgen vliegen we naar Surat Thani om vervolgens door te reizen naar Khao Sok National park. Daar verblijven we vier dagen.

1. Jacob:
    12 januari 2018
    Jullie vakantie is begonnen en gelijk weer een prachtig reisverhaal. Uiteraard staat eten centraal ;) maar zoals ik het nu lees is het weer een groot avontuur, geniet ervan en wij kijken uit naar het volgende reisverhaal, groetjes Annette en Jacob