Thailand 2019 Bangkok

12 januari 2019 - Bangkok, Thailand

06-01-2018
Het is zo ver, de reis naar Thailand begint. Om 7:30 vertrekken we naar Schiphol en na een voorspoedige reis komen we exact 24 uur later aan op ons eerste adres in Bangkok. We vliegen dit keer met Turkish Airways, dus was onze tussenstop in Istanboel. De vlucht was daardoor iets minder goed verdeeld in 2,5 uur en 8 uur. Het vliegveld van Istanboel is chaotisch en niet echt prettig om te verblijven, maar we konden even lekker de benen strekken.

De service aan boord is heel goed. Vriendelijk personeel, lekker eten en mooie films op apparatuur met touchscreens. Ik heb zelfs weer een maaltijd genomineerd voor lekkerste vliegtuigmaaltijd ooit: gevulde aubergine met rundergehakt, rijst, paprika en een soort tzatzikisaus (maar dan nog lekkerder). Als toetje een mokkamousse. We dronken er een rode wijn bij: cabernet sauvignon syrah, precies goed. Enige minpuntje aan Turkish Airways: iets minder beenruimte dan we van andere maatschappijen gewend zijn.

07-01-2019

Bangkok
Eenmaal geland zijn we met de bus naar het centrum van Bangkok gereisd. De bus stond al klaar voor de aankomsthal en stopte aan het begin van het straatje van ons hotel. Super makkelijk. Het hotel, New Siam III is eenvoudig, maar netjes en schoon en in een heel fijn straatje. De sfeer in het straatje was heel relaxed door de restaurantjes en winkeltjes die 's avonds ook nog eens mooi verlicht waren met lampion-achtige lampen en kerstlichtjes. Het was er ook heerlijk rustig. Als we de straat uitliepen, overstaken en nog een straat doorliepen, dan kwamen we op Khaosan Road. Dat is 's avonds echt een gekkenhuis. Heel veel mensen, veel restaurants en bars die allemaal de aandacht willen trekken met lichtreclame en luide muziek. Daar tussendoor nog allemaal kraampjes met streetfood (ook stalletjes vol schorpioenen, vogelspinnen, larven, krekels en duizendpoten) en straatverkopers met souvenirs. En dan nog de proppers die je willen verleiden om in hun bar te komen drinken of lachgas te ademen. Heel bizar, maar erg leuk om eens mee te maken.

08-01-2019
Omdat het in Thailand zes uur later is, hebben we op de aankomstdag  alleen de omgeving van het hotel wat verkend en geslapen.
Dit is de eerste dag die we fris en fruitig helemaal kunnen gaan beleven. En de dag begint goed bij een restaurantje dat bijna naast ons hotel zit. We bestellen een ijskoffie en een groene curryrijst. Heerlijk! Daarna gaan we aan de wandel. We hebben niet echt een plan, we willen alleen richting een park een de rivier. We lopen wel vaker doelloos rond in een grote stad en komen zo vaak op de meest verrassende plaatsen.

Ook dit keer belanden we ergens middenin waarvan we nog steeds niet helemaal zeker weten wat er gaande was. Er verschenen opvallend veel agenten die in groepjes dezelfde kant opliepen als wij. Het groen, waarvan wij dachten dat het een park was, bleek een groot grasveld te zijn. Dat viel wat tegen. Er stond een groot sierlijk hek omheen en de agenten verdeelden zich om de 10 meter langs het hek. Dat was wel opvallend natuurlijk, maar wij liepen gewoon verder. Tot we bij een grote kruising aankwamen en de laatste agent iedereen maande om stil te blijven staan. Dat deed iedereen en wij ook uiteraard. Eerst mochten we nog foto's maken van de lege straten. Het verkeer werd namelijk ook stilgelegd en lege straten in Bangkok zijn bijzonder, meestal is het een grote mierenhoop.
Daarna was fotograferen ook verboden en wachtten we op wat komen ging.
Er kwamen agenten op de motor aanrijden die afstapten en op de kruisingen ook netjes in het gelid gingen staan. Daarna volgde een stoet geblindeerde auto's en een chique bus. Het geheel stopte net na de kruising, zodat we alles goed konden zien.

Uit alle auto's (een stuk of vijf) stapten mensen in prachtige kleding. Vrouwen in mooie japonnen, kinderen in hun mooiste jurkjes met versieringen in hun haar. Mannen in uniformen met tressen, maar ook mannen in broeken van goudbrokaat met mooie zijden jasjes. Daarna volgden er nog zo'n twintig mensen uit de bus. Ook allemaal opgedoft in hun mooiste outfit.

Iedereen uit de stoet liep gehaast, sommigen zelfs op een drafje, een groot gebouw binnen. Daarna mocht het gewone volk zich weer bewegen en het verkeer weer rijden. Wij liepen verder in de richting van een soort tempel. Ondertussen hadden we met moeite opgezocht dat het gebouw waar de stoet naar binnen ging iets is voor hoge militairen is. Maar wat die complete families daar dan deden is ons een raadsel. Na een paar minuten moesten we opnieuw stil blijven staan omdat ze weer naar buiten kwamen. Dat was een bliksembezoek met veel poeha.

De tempel bleek een soort paleis te zijn waar mensen voor in de rij stonden. We hebben de rij even gevolgd tot we net binnen de poort waren, maar we bleven in een grote mensenmassa lopen. Dat hebben we maar overgeslagen en we zijn de poort weer uit gegaan. We zijn verder richting de rivier gelopen en al snel waren we op een soort marktje waar vele soorten fruit werden verkocht. We kochten er een zakje mangosteen vruchten, deze hebben we leren kennen tijdens onze reis naar Java en Bali. Je eet niet de buitenkant, maar juist de witte delen in de vrucht. Wel uitkijken, want daarin zit dan weer een pit in elk deel.

Eenmaal bij de rivier bleek dat we bij de aanlegsteiger van de watertaxi's beland waren. We keken onze ogen uit; wat een drukte op de rivier! De watertaxi's zijn mooi gekleurd en hebben allemaal een eigen kleur vlag om aan te geven welke route ze varen. Ze leggen bij de steiger niet aan, maar de kapitein geeft vol gas om tegen de steiger aangedrukt te blijven. De passagiers springen dan snel van de boot en de nieuwe lading springt er op. Net zo snel als de boot gekomen is, vaart hij ook weer weg. Er zijn verschillende soorten boten, de ene soort  duwt de zijkant tegen de steiger, de andere soort duwt alleen de punt tegen de steiger. Het is een mooi schouwspel om jong en oud van en aan boord te zien gaan. Op de steiger staat overigens wel personeel dat je een hand reikt bij het verlaten van de boot. Het is lekker koel op de overdekte steiger en je kunt er op bankje zitten. We besluiten er onze vruchten op te eten met uitzicht op de levendigheid van de boten, beter dan Netflix, haha.

Wanneer de vruchten op zijn, lopen we weer richting ons hotel. Onderweg nog een lekkere noedelsoep gegeten. In het hotel onder de douche en een middagslaapje. Toch nog wel vermoeid van de reis. In de avond zijn we er weer klaar voor om naar Khaosan Road te lopen en daar heerlijke padthai te eten bij een pop-up streetfood restaurant. Zoals ik in de vorige logger over Thailand al beschreven heb, herken je 's avonds de straten niet meer terug door alle restaurantjes die voor de rolluiken van gesloten winkels opgebouwd worden. Zo leuk en vooral erg lekker!

09-01-2019
Vandaag gaan we een kaartje kopen voor de bootlijn die vaart op de gracht die vanaf de rivier richting het centrum loopt.
Eerst weer tijd voor het ontbijt. Omdat de ijskoffie erg lekker was de vorige dag, gaan we weer naar hetzelfde restaurant. Er is een tafeltje vooraan vrij en we gaan daar zitten. Slawek leest graag tussendoor en  vooraan heb je meer licht dan onder de overkapping. We weten dan nog niet dat we daar wel eens spijt van zouden kunnen krijgen. We krijgen onze koffie en even later ons eten (noedels met kip). Schuin tegenover het restaurant is een groenten en fruit kraam. De eigenares is een luidruchtig type dat tegen iedereen loopt te schreeuwen. De Thai spreken wel vaker luid en op een manier die ons niet vriendelijk in de oren klinkt, dus in eerste instantie niets aan de hand. Dan blijkt dat de buurman, die met een karretje frisdrank staat, de reden is van het geschreeuw. Wat er aan de hand was, weten we nog steeds niet, maar de vrouw van het fruit ontplofte en ging de man met het karretje te lijf. Eerst met een schaaltje, maar later met een groot hakmes! Thaise omstanders (de buren) hielden de twee gelukkig uit elkaar. De vrouw weet zich later los te wurmen en slaat het flesje bier van de man dat op een tafeltje stond, stuk met het hakmes. Daarna gooit ze zijn karretje om en wil ze hem weer te lijf gaan.

De omstanders weten de vrouw het hakmes afhandig te maken. Ze blijven tegen elkaar razen en tieren en de omstanders hebben de grootste moeite om ze uit elkaar te houden. De vrouw weet nog een schaal water over de man te gooien. Uiteindelijk arriveert er een agent op een scooter. Deze roept gelijk versterking op en er arriveren nog twee agenten. Dat was een wassen neus, ze spraken wat met de omstanders en stonden er wat bij te lachen. Daarna vertrokken ze weer. De rust was wel weergekeerd, maar we zaten er niet echt lekker meer.

Snel op weg naar de boot. Voor deze boten koop je een kaartje bij de steiger waarmee je de hele dag hop-on-hop-off kunt pendelen tussen de zeven haltes/steigers. Wij stappen op bij halte zes. Tot halte vijf was het een rustig tochtje, helemaal senang, wat kan er mis gaan (behalve dan dat we al hadden gehoord van familie dat je dit water absoluut niet op je moet krijgen vanwege de afwatering/riool die er overal op uitkomt).
Nou, na halte vijf ging het gas erop! We vlogen door de gracht in volle vaart. En we waren niet de enige. Er voeren ook boten van een andere maatschappij en af en toe kwam je de boot die de andere kant op ging van onze maatschappij tegen. Het was een waar golfslagbad in de gracht! Sommige bruggen waren laag, daar ging het dak hydraulisch naar beneden en daarna weer omhoog. Bij hoge golven bleef het dak bij een aantal bruggen naar beneden. Onderweg zagen we varanen op de kant liggen (midden in de stad dus!). De mensen die aan het water wonen moeten dus niet alleen hun huis veilig maken tegen de ratten, maar ook tegen de varanen! En het zijn niet de rijkste mensen die langs deze grachten wonen. Hun spulletjes zag je overal op balkonnetjes liggen.

Bij halte twee stappen we van boord. Deze boten leggen overigens wel aan met een touw, anders was ik er denk ik niet op gegaan. We lopen richting bewoonde wereld en komen bij MBK uit. Dit is het grootste overdekte winkelcentrum van Bangkok. Hoe groot kan het zijn......nou, we zijn er dus in verdwaald en Slawek verdwaalt nooit ergens. Erg leuk om doorheen te lopen. In het begin ook erg koud vanwege de airconditioning, maar dat went gelukkig snel. Per verdieping heb je verschillende soorten waar. Een verdieping met kleding, een met electronica, een met sieraden, een met speelgoed en ga zo maar door.

Nadat we een groot deel ervan hebben bekeken, lopen we weer naar de boot en gaan verder naar halte één. Daar belanden we weer in een shoppingmall. Op de bovenste verdieping van dit soort grote warenhuizen vind je bijna altijd een restaurantgedeelte. Zo ook in deze. En de Thai weten wel hoe ze dit deel moeten inrichten. Je kon het zo gek niet bedenken of er was wel een restaurantje voor. Het grootste gedeelte van de verdieping bestond uit het deel waar je bij ieder eetstalletje/buffet met een opwaardeerkaart kon betalen. Om het voor het personeel makkelijker en ook hygiënischer te maken, zijn er twee cashbalies waar je een kaart kan halen en er meteen geld op kunt zetten. Dit kun je gewoon cash betalen. Je betaalt daarna met de kaart je eten en na afloop krijg je het bedrag wat nog over is op de kaart ook cash weer terug. We nemen weer een heerlijke noedelsoep. De Thai eten ook vaak soep 's middags en je kunt dit dus ook op iedere straathoek krijgen. Zo vul je gelijk je vocht- en zoutgehalte weer aan. Je kunt vaak kiezen tussen een vulling van kip, rund of garnalen. Daarnaast gaat er vaak wortel en/ of broccoli in en groene stengels en blaadjes. Van de stengels en blaadjes hebben we nog niet precies kunnen achterhalen wat het is, maar het lijkt een soort paksoi maar dan dun.

Na de gezonde lunch halen we in het supermarktgedeelte nog een wat ongezonder toetje: gevulde chocoladecakejes. Deze gevulde cakejes kun je hier ook overal krijgen. In iedere supermarkt liggen ze en als je geluk hebt kun je ze ook vers krijgen bij kleine kraampjes. Ze zijn er in vele smaken cake met ook weer vele smaken vulling. We lopen via een skywalk, oftewel loopbrug, naar een ander winkelcentrum.
Dit volgende winkelcentrum blijkt zo ongeveer het meest chique van Bangkok te zijn. De deur wordt open gedaan door een man in pak met witte handschoentjes en we lopen gelijk op de Louis Vuitton winkel af. We gaan de roltrap af en gaan gelijk door een deur die opengehouden wordt weer naar buiten. Dit past niet echt binnen ons budget.

We gaan weer naar de boot en besluiten bij halte vijf nog een keer uit te stappen. De kapitein is onderweg helemaal in zijn nopjes en schatert het uit als we weer op volle kracht door een golfslag gracht varen. Zo gek als een deur. Uitgestapt bij halte vijf krijgen we van een taxichauffeur te horen dat we te laat zijn om de tempel waar we naartoe wilden nog te bezoeken. Dan maken we maar een wandeling door dit deel van de stad, de boot was toch al vertrokken. We zorgden er wel voor dat we ruim voor zes uur (daarna varen de boten niet meer) weer met de boot naar halte zes konden varen.
In de avond nog even naar Khaosan Road gelopen en daar weer heerlijk bij een streetfood pop-up restaurant gegeten. Na zo'n dag is het goed slapen. Dat mag ook wel, want de volgende dag zal vroeg beginnen!

10-01-2019
Om 6:00 staan we op om 7:00 bij de bushalte te kunnen zijn. Op deze manier zouden we ruim op tijd op het vliegveld aan moeten komen om naar Phuket te vliegen. Helaas komt er geen bus. Geen nood, de bussen rijden om het half uur. Maar om 7:30 kwam er ook geen bus. We hadden al met een medereiziger afgesproken om 8:00 een taxi te delen, maar om 8:00 verscheen er toch nog een bus. Deze brengt ons vlot naar het vliegveld, waar we nog op tijd in kunnen checken. Na een voorspoedige vlucht en een trage busreis (midden in de spits langs Phuket) komen we verreist aan in Khao Lak. Daar rijd ik nog een wieltje van mijn zuurstokroze koffer, die ik tijdens onze vorige reis in Bangkok heb gekocht, stuk. Gelukkig is onze kamer werkelijk schitterend. Heel ruim met mooie meubels, veel kastruimte en een fijne badkamer. We eten wat bij een restaurantje naast ons resort en gaan lekker vroeg naar bed op deze minder geslaagde dag.

1. Miranda:
    14 januari 2019
    Al weer heel wat gezien en beleefd dus! Hartstikke leuk, op een wieltje na, alles prima toch? Lekker relaxen in Khao Lak!
    Groetjes van ons vieren!