Thailand 2019, Khao Lak (deel 1)

17 januari 2019 - Khao Lak, Thailand

11-01-2019
We komen wat laat op gang deze dag. In het restaurantje naast dat waar we de vorige avond hebben gegeten, nemen we een ontbijt. Daarna gaan we de buurt wat verkennen. Het is hier veel warmer dan in Bangkok en nadat we best wel een eind gelopen hebben, zijn we wel toe aan een duik in het zwembad. Gelukkig is er bij ons resort een heerlijk zwembad met goede verstelbare ligbedden met matras er omheen. Bij de handdoeken op de kamer krijg je ook lekker grote zwembadhanddoeken in een kleurtje (alle andere zijn wit).
Wat ook opvalt op dit resort is dat alles lekker ruikt. De handdoeken, het beddengoed en zelfs mijn kussen.
Wanneer het aan het einde de middag wat afgekoeld is, besluiten we een strandwandepling te maken. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Ons resort is vlak bij de zee, maar niet aan het strand. Alle resorts die wel aan het strand liggen, hebben de doorgang naar het strand afgesloten voor niet-gasten. Het lijkt Sanur op Bali wel! Gelukkig weten we een toegang naar het strand te vinden aan het einde van ons weggetje. We moeten wel eerst over wat stenen klimmen, maar we kunnen op het strand komen. We maken een lange wandeling en ik verbaas me er weer over hoe weinig schelpen er op het strand liggen. Wat ook opvalt is dat het strand veel smaller is dan ik in gedachten had. Wanneer we bij het restaurantje langs komen waar we vorig jaar tussen de middag hebben gegeten, wordt duidelijk dat de orkaan die een paar dagen voor onze komst over Thailand is geraasd een flink deel van het strand heeft weggeslagen. Stronken van bomen, die voor de zekerheid zijn omgezaagd, staan op hoge staketsels omdat het zand tussen de wortels is weggespoeld. Soms staan ze wel een meter hoog! Bij het restaurant is gewoon een afgrond van twee meter hoog. Als we bijna terug zijn, gaat de zon onder. Het leek er eerst op dat dit vanwege de plotseling opkomende bewolking niet zo mooi zou worden, maar de lucht kleurde uiteindelijk toch nog prachtig rood. Daar waar we naar de zee zijn geklommen en aan het einde van de wandeling weer terug, ontdekken we een leuk restaurant met een terras met uitzicht op zee. We gaan snel douchen en omkleden en daarna bij dit restaurant eten. Ook hier weer ontzettend lekker Thais gegeten.
Duh, we zijn toch in Thailand? Klopt, maar in Khao Lak zijn zoveel Duitsers, dat je hier veel restaurants met schnitzels en ander Duits voedsel vindt.

12-01-2019
We besluiten om bij het restaurant van de vorige avond te gaan ontbijten om ook het uitzicht overdag te kunnen zien. Wat is het prachtig, de blauwe zee, een paar gekleurde vissersbootjes, het strand verderop en de bergen op de achtergrond. Ze serveren er heerlijke ijskoffie die versierd wordt met een mooie bloem op de rand. Als ontbijt neem ik een bananenpannenkoek. Dit is een dikke pannenkoek (lijkt Amerikaans) met over de lengte gesneden plakken banaan erin. Ernaast liggen nog verse plakjes banaan met chocoladesaus erover. Een kannetje met honingsiroop werd erbij geserveerd. Slawek neemt noedelsoep met kip die erg goed gevuld is. Prima ontbijt!
Na het ontbijt gaan we weer een stuk wandelen en komen bij de nightmarket, die overigens al om 11:00 begint. We wandelen er overheen, maar nog niet alle kramen zijn open. Aan het einde van de dag gaan we er nog wel een keer naartoe.
We besluiten weer lekker aan het zwembad te gaan lezen de rest van de middag. Na een paar uur voelen we drupjes en plotseling betrekt de lucht en begint het echt te regenen. Er staan gelukkig ook parasols bij het zwembad, dus we zitten nog droog. Ik was ondertussen op de tablet aan het schrijven, dus was het wel fijn om een droog plekje te hebben. Slawek was het zwembad weer ingegaan om lekker in de regen te zwemmen. Ik heb het nog gefilmd. Toen was het nog leuk, maar het begon steeds harder te regenen, tot het werkelijk een hoosbui was en de parasols het water niet meer tegen hielden. We hebben snel de boeken en de tablet in onze handdoek gewikkeld en zijn naar onze kamer gerend. Onze hoeden, sandalen en slippers hebben we daarna opgehaald. Alles was doorweekt, bij nadere bestudering een groot deel van mijn handdoek ook.

We hangen alles te drogen en frissen ons op. Ondertussen is het gestopt met regenen en we gaan daarom volgens plan weer naar de nightmarket. Slawek gaat eerst kijken of de duikshop waarmee we vorig jaar gedoken hebben open is. Dat is wel een eindje lopen en in de tussentijd kan ik op de markt rondscharrelen. Slawek houdt daar toch niet zo van. Ondanks dat er nieuw grind ligt op het marktterrein, zijn er overal plassen vanwege de hoosbui. Ik hink-stap-spring van kraam naar kraam. Gelukkig droogt alles ook snel in zo'n warm land en na een tijdje kun je weer gewoon lopen op de brede paden. Er is veel te zien op de markt, maar ook veel van hetzelfde. Kramen vol houtsnijwerk, kramen vol kleding, kramen vol thee en kruiden,vol tassen, vol ' je kunt het zo gek niet bedenken' . Er zijn ook kramen met bloemen van zeep. Deze had ik vorig jaar ook al een paar keer gezien. Ze zijn mooi gekleurd en zitten in een houten doosje. Handmade stond er overal bij, zo ook op deze markt. Ik geloofde daar niets van, de bloemen zijn zo kunstig en fijntjes! Maar op deze markt zat zowaar een dame zeepbloemen te snijden. Ik heb er een tijdje vol bewondering naar staan te kijken.

Slawek en ik hadden op een bepaalde tijd afgesproken bij de eettentjes en gelukkig hebben we elkaar daar weer gevonden. Helaas was de duikshop gesloten, dus Slaweks wandeling was voor niets. We besluiten deze avond voor de gefrituurde hapjes te gaan en nemen garnalen, aardappel die in een dunne spiraal op een stok geprikt is en kipfilet. Het werd geserveerd met heerlijke kruiden en een pittig sausje. Achter de kraam was een schattig instant restaurant waar we het op konden eten. De tafelkleedjes waren van plastic van ongesneden chipszakken, weer eens iets anders.
Er was ook een cocktail monsterteam op de markt dat met een ware show mojito's maakte. We nemen er eentje voor onderweg. Er bleek vrijwel geen alcohol in te zitten, maar de smaak was erg goed.

13-01-2019
Slawek voelt zich vandaag weer minder fit. Hij was al slecht begonnen aan de reis, maar leek juist de afgelopen dagen iets op te knappen. Misschien was het maar goed dat de duikshop gisteren gesloten was. Hopelijk gaat het op Koh Lanta beter met hem en kunnen we daar proberen te duiken.
We doen vandaag lekker rustig aan. Eten hier en daar wat, en liggen vooral te lezen bij het zwembad. Aan het begin van de avond gaan we naar het strand om te genieten van een mooie zonsondergang.

14-01-2019
Vandaag weer een rustige dag. We hebben lekker uitgeslapen en gingen toen op pad voor het ontbijt. Heel saai weer bij hetzelfde restaurant gegeten, maar het uitzicht is er zo schitterend en het eten is goed.
Bij terugkomst op het resort bleken de bedden bij het zwembad in de schaduw allemaal bezet te zijn. Dan maar naar het strand. We hadden ondertussen ontdekt dat je via een andere route op een heel ander stuk strand terecht komt zonder capriolen over stenen te moeten uithalen.
We zijn naar dat strand gelopen en kwamen uit bij strandbedjes die verhuurd werden. We hebben twee gehuurd en drappeerden onze handdoeken erop. Bij de strandbedjes stond een tafeltje waarop de verhuurder twee koude flesjes water neerzette. Die zaten bij de huur in. Wat er ook bij in zat waren twee parasols en drie kledinghangertjes. Daar kon je je kleding mee aan de parasol hangen. Dat had ik nog nooit gezien! Verder was er een buitendouche en er was een toilet. Dit toilet bevond zich in een onafgebouwde bungalow aan het strand. Je ziet hier wel meer onafgebouwde  bungalows en zelfs een heel hotel. Misschien verlaten vanwege de tsunami?
Bij de verhuurders (volgens mij werkt er een hele familie) van de strandbedjes kon je verse sapjes, water en bier bestellen. Verderop was een stalletje met andere versnaperingen. Kortom: het was er wel uit te houden. We waren bijna de laatsten die aan het einde van de dag vertrokken.
Na een verfrissende douche zijn we weer naar de avondmarkt gegaan om te eten. Padthai dit keer en Slawek daarna nog een maiskolf van de gril.