Moalboal

2 april 2015 - Moalboal, Filipijnen

Gistermiddag om vier uur plaatselijke tijd aangekomen op onze eerste reisbestemming: Sumisid Lodge op Moalboal. Vanwege de storm bij vertrek was er in de polder een vrachtwagen omgewaaid en moesten we via de Afsluitdijk naar Schiphol. Gelukkig vertrok ons vliegtuig nog wel om 13:10. De vlucht was wel erg 'bumpy' door stormen boven de Himalaya. Ongeveer 50% van de vlucht mochten we niet van onze stoel af komen. Dat was het ergste niet, we vermaakten ons wel met de films die we uit konden kiezen en we hebben veel geslapen. Het grote nadeel van de turbulentie was dat er dan ook niets geserveerd werd en dat je niet naar de w.c. mocht. De gewone maaltijden werden gelukkig ondanks de turbulentie wel geserveerd. Zo zaten we om 23:00 Nederlandse tijd heerlijk aan het ontbijt (5:00 plaatselijke tijd). Cathay Pacific is wat dat betreft een aanrader. Alles was zeer goed in te nemen. Ook de touchscreens in de hoofdsteunen zijn geweldig. Je kunt er dus films op zien, maar ook meekijken met een camera onder het vliegtuig, de route volgen, t.v. kijken, muziek luisteren, spelletjes spelen en shoppen. Rond 24:00 Ned.tijd/6:00 Plaatselijke tijd kwamen we aan in Hongkong. Daar konden we even lekker de benen strekken. Om 8:40 vertrok ons vliegtuig voor het laatste stukje naar Cebu. Dat duurde maar twee uur. Vanaf Cebu airport werden we per taxi naar Moalboal gebracht. Een stuk van 85 km waar we drie uur over gedaan hebben. Dat is de normale reistijd die ervoor staat. Onderweg kwamen we er achter waarom: de weg werd steeds smaller en kronkeliger door de bergen en er rijd van alles op die weg. Vooral veel brommers, soms met hele families erop. Toppunt: twee personen op een brommer met een nieuwe breedbeeld t.v. ertussen. Overdwars welteverstaan. Onderweg hebben we nog geprobeerd te pinnen, maar dat is maar een keer gelukt van de vijf keer proberen. Het zijn hier nu namelijk feestdagen en er wordt aangeraden om voor die dagen te pinnen. Sommige apparaten zijn daardoor gewoon leeg. Bij het hotel aangekomen werden we opgewacht door vriendelijk personeel met een heerlijk drankje en een nat handdoekje om je op te frissen. Nog even de omgeving verkend en daarna een heerlijke rijsttafel gegeten. Na het eten omgevallen van de slaap en meteen op bed gegaan.

De volgende ochtend heerlijk ontbeten en daarna met een tricycle naar Moalboal. Daar nog twee keer geprobeerd om te pinnen, maar geen geluk ( terwijl er bij onze voorganger toch echt geld uit kwam). We proberen contact te krijgen met de bank, maar dat is nog niet zo makkelijk vanuit ons hotel. Nog even rondgekeken in een shoppingmall waar ze echt alles te koop hebben, tot wasmachines aantoe. Daarvandaan nog naar de zee gelopen. Die is hier overal zo prachtig blauw! Op de terugweg naar de mall, waar we weer opgepikt zouden worden, nog over de plaatselijke markt gelopen. Veel vlees en vis gezien, maar ook kramen met de mooiste kleuren fruit. Bij terugkomst werd meteen de lunch klaargemaakt: alweer een uitgebreide rijsttafel. Echt heerlijk! Daarna de zwembroek/bikini aan en lekker snorkelen. Meteen voor het strand beginnen mooie zachte koralen en na een meter of tien begint er een wand naar beneden. Daar is nu de sardinerun aan de gang. We zwommen meteen tussen hele scholen sardines die zo mooi in groepen heen en weer zwermen en af en toe samenkomen als een bal. Na het snorkelen lekker op een ligbedje gelegen en om vier uur onze eerste duik gemaakt. Slawek had eerst ergens een luchtlek, maar gelukkig was dat zo opgelost en konden we voor het hotel zo de zee inlopen (jawel, over de koralen die we net daarvoor nog bewonderd hadden). Tijdens de duik zwommen de sardines voornamelijk boven ons. Wel hele grote koralen gezien en twee schildpadden! Al twee soorten dieren van onze verlanglijst gezien!
Na de duik even douchen en toen stond er alweer een heerlijke rijsttafel voor ons klaar. Wij zijn gelukkig gek op rijst en de kok hier kan erg goed koken.

1. Pierre:
    2 april 2015
    Leuk verhaal met die eerste ervaringen. En gelukkig maar dat jullie rijst(tafels) lekker vinden. Veel duikplezier nog, geniet ervan.
  2. Mirek i Krystyna:
    2 april 2015
    Gelukkig, hebben jullie deze gekke reis het vligtuig achter de rug.
    Zeer interessant begon jullie de eerste dag.
    We wachten vol ongeduld tot verdere nieuws en foto's. Groetjes.
  3. Frits:
    3 april 2015
    Leuk verhaal waarbij je er beeld bij krijgt en dus ook een smile op je gezicht tovert. Ziet er goed uit. Zo te lezen genieten jullie nu al. En daar gaat het allemaal om. Veel plezier en ja Slawek, met volle tafels weet jij je wel raad ;-) . Groet vanuit Warffum