Moalboal 2

5 april 2015 - Moalboal, Filipijnen

Moalboal 2
Voor een ieder die zich zorgen maakt: we hebben hier geen last van de tyfoon. Die is langs het Noordwesten gegaan en is nu een tropische storm.
Dag drie weer heerlijk ontbeten. De lunch en het diner bestaan uit een rijsttafel, iedere dag anders, maar het ontbijt is een keuzemenu. Amerikaans (toast, eieren en spek) Filipijns ( rijst met vis), Sumisid (pannenkoek naturel of met banaan), Engels ( broodjes met jam) of zelfgemaakte kwark met muesli en vers fruit. Bij alle andere ontbijtjes, lunch en diner wordt ook vers fruit geserveerd. Wij gaan meestal voor de bananen pannenkoek met maple sirup.
Daarna even lekker gesnorkeld boven het huisrif. We zouden niet gaan duiken omdat Slawek tijdens onze eerste duik toch last van zijn oor had bij het klaren. Onze medereizigers voor de duiksafari wilden wel een bootduik maken en vonden het goed dat ik ( C) meeging. Slawek ging mee op de boot, maar heeft gesnorkeld. 's Avonds nog even wat gedronken in een plaatselijk cafeetje.
De volgende dag zijn we weer naar het stadje gegaan met de tricycle. Pinpoging wederom mislukt. We moesten er nog voor in de rij staan ook! Om twee uur een bootduik gemaakt. Tijdens het snorkelen had Slawek geen last van zijn oor, dus ging hij ook mee. Gelukkig ging het nu goed met Slawek zijn oor, al moesten we wel langzamer afdalen. Weer schildpadden gezien! 's Avonds met onze reisgenoten naar hetzelfde cafeetje gegaan als de dag ervoor. Daar hebben ze heerlijk bier met een smaakje.
Vandaag om elf uur een duik gemaakt op het huisrif om de sardinerun beter te kunnen zien. Het rif is echt prachtig en we vragen ons af waarom we eigenlijk met de boot gaan duiken. Er zijn hele grote scholen sardines. Af en toe is het net of er een wolk voor de zon schuift, zo groot en dicht zwemmen ze boven je. Er kwamen nog twee jagende barracuda's door de scholen heen jagen. De sardines gaan dan als groep prachtig uiteen als een wervelwind. Zagen we tot nu toe de schildpadden op een afstandje, tijdens deze duik zwom er eentje onder ons door die we vast hadden kunnen pakken om mee te liften. Maar dat mag natuurlijk niet als oprechte duiker haha.
Na een heerlijke lunch met rijsttafel 's middags weer een bootduik gemaakt. Slapende grote schildpad in een rotsopening zien liggen. We duiken hier bij een hoge wand langs die helemaal begroeid is met koralen, anemonen en prachtige flora. Daartussen vind je perfect aangepaste diertjes die er exact hetzelfde uitzien als de plant of het koraal waarop ze leven. Als de gids ze niet aanwijst, zie je ze niet. Er zwemmen ook veelkleurige vissen in alle soorten en maten het is net of je in een aquarium zwemt. De bodem heb ik nog nergens kunnen zien. We duiken meestal tot maximaal vijfentwintig meter. Volgens de gids is er een zandbodem op ongeveer veertig meter die daarna afloopt tot zo'n honderd meter. Het laatste deel van de duik zwemmen we meestal op zo'n drie a vier meter diepte en daar zie je heel veel kleine veelkleurige visjes tussen prachtige planten en koralen.
Na onze duik begon het te hozen. De regen viel met bakken uit de hemel, de douche was er niets bij. Na een half uurtje hield het weer op en was het net of er niets gebeurd was. De temperatuur is hier overdag tussen de achtentwintig en dertig graden en 's avonds zo'n zesentwintig graden.
Straks krijgen we de briefing over onze duiksafari en morgen vertrekken we naar het volgende eiland.

1. Mirek i Krystyna:
    5 april 2015
    Wonderlijk!!!!
  2. Rene:
    6 april 2015
    Klinkt goed allemaal...veel plezier en duikavonturen...en tot de GDFD!