Panglao

13 april 2015 - Panglao, Filipijnen

Panglao
Zoals beloofd nog wat meer informatie over het laatste eiland waar we verblijven. Was de kamer op Siquijor al heel luxe, deze slaat werkelijk alles. De kamer is zeer ruim, zo'n 40 vierkante meter en de badkamer is ook een balzaal. De douche heeft een glazen wand van ongeveer 2,5 meter over de hele breedte van de badkamer en de lengte is ongeveer twee keer zo lang. We verblijven in Oasis Resort. Prachtig aangelegd in authentieke stijl. De kamers zijn ook hier weer in huisjes, zodat het net een dorpje is met kronkelende paadjes door de tuin. Middenin het 'dorp' is het zwembad.
Als je de poort uitloopt sta je op straat waar allemaal winkeltjes en restaurantjes zijn. Je kunt ook aan de kant van het strand het resort uit. Daar heb je een soort boulevard van zand met ook weer restaurantjes en winkeltjes. s'Avonds spelen er overal bandjes en treden er groepjes vuurspuwers op die ook een dans opvoeren met brandende bollen aan een touwtje. Ze worden meestal begeleid door een djembeband.
Gisteren heb we nog een duikdagtrip gemaakt naar Balicasag Island. Het zicht was daar nog iets beter dan op onze vorige duikstekken. We gingen weer met dezelfde boot als die van de duiksafari. We kenden dus alle procedures al en de dag vloog voorbij. Tijdens de eerste twee duiken hebben we nog veel schildpadden gezien. Ook grazende schildpadden die je vrij dicht kon benaderen. Er zwommen ook grote scholen Travelli's om ons heen. Die lijken op tonijnen. De laatste duik was vrij ondiep met heel veel soorten visjes. Na het eten nog een auto met chauffeur geregeld voor de volgende dag. We hebben nog flink onderhandeld over de prijs, maar uiteindelijk zijn we eruit gekomen.
Vandaag bleek de auto een minivan te zijn voor ons tweeën. We hadden dus genoeg ruimte. We zijn eerst naar het Tarsier natuurreservaat gegaan. Tarsiers, ook wel Spookdiertjes genoemd, zijn hele kleine zoogdiertjes van een centimeter of vijftien groot. Ze hebben hele lange vingertjes en teentjes, een lange staart die lijkt op die van een rat en heeeele grote ogen. Het zijn nachtdiertjes die leven in bomen. Overdag rusten ze en in een deel van het reservaat kun je ze bekijken. Je mag ze niet laten schrikken, dus niet flitsen, niet hardop praten en zeker niet aan de bomen schudden. Anders kunnen ze ter plekke doodgaan van schrik. Daar hebben we ons natuurlijk keurig aan gehouden, ze zijn al zo zeldzaam. Gelukkig zaten er vier ongeveer op ooghoogte zodat we ze goed konden zien en fotograferen. Ze zijn zo schattig!
Na de Tarsiers zijn we op weg gegaan naar een plek waar je met twee soorten kabelbanen van berg tot berg kunt gaan over een rivier. Wij hadden een kaartje gekocht om met de ene soort heen te gaan en met de andere terug. De eerste kabelbaan bestond uit een soort zachte lange hangmat die lijkt op een brancard waar ze wel dolfijnen mee vervoeren (zonder de stokken). Je hangt er op je buik in en tijdens de rit kun je je armen wijd doen alsof je naar de overkant vliegt. Spectaculair! De terugweg hebben we met een gewoon gondeltje gemaakt. We vonden de andere rit met de hangmat zo leuk dat we nog een keer heen en weer met de hangmatbaan zijn gegaan!
Onderweg hebben we nog veel van het eiland kunnen zien. Beide attracties zijn op Bohol, dat met bruggen verbonden is met Panglao. De 'grote wegen' zijn echt heel goed van kwaliteit. We zijn maar langs een paar plekjes geweest waar wat hobbels waren en daar waren ze bezig met reparaties. Het verschil tussen arm en rijk is enorm hier. Iedereen woont door elkaar, dus onderweg kom je langs mooie villa's met een muur er omheen en bamboehutjes met een palmbladerdak. Sommige hutjes vallen bijna uit elkaar. Ook op de weg zie je het verschil: openbare bussen waar mensen op de treeplank staan omdat ze zo vol zijn. Bagage op het dak. Mensen rijden hier ook vaak mee in de open bak van vrachtwagens en pick-up trucks. Daar tussendoor rijden dan weer vrij nieuwe terreinwagens. Die waren op onze route trouwens wel in de minderheid. Er reden vooral veel bussen, brommers, vrachtwagens en motoren. Op de terugweg kwam er nog een wolkbreukje over ons heen en ineens was de weg bijna leeg.
We hebben onderweg ook veel rijstvelden gezien. De rijstoogst was nog in volle gang en naast de weg lag al veel rijst te drogen. Soms stond er zomaar ergens een buffel aan een touw en we hebben ook iemand het land zien bewerken met een buffel voor de ploeg. Beide eilanden staan vol met verschillende soorten palmbomen. Alles (huizen, bomen, rijstvelden) staat en groeit wat door elkaar, waardoor het landschap heel afwisselend is. Bij terugkomst hebben we in en Thais restaurantje gegeten, daarna onze duikspullen te drogen gehangen en de rest van de dag aan het zwembad doorgebracht. We gaan zo, 18:30 plaatselijke tijd weer een hapje eten.

1. Willem:
    13 april 2015
    opnieuw een geweldig verhaal, ik zal de spookdiertjes even opzoeken, ben erg benieuwd.