Indonesië 8 t/m 10 mei

11 mei 2016 - Amed, Indonesië

08-05-2016
Na het ontbijt om 10:00 richting Amed vertrokken. Onze buurvrouw moest naar Lovina, wat op de route ligt, dus hebben we een auto gedeeld. Een auto is hier over het algemeen een minivan, kleiner zie je ze weinig. Buurvrouw komt al jaren op Bali en kende de chauffeur. Hij zou haar laten zien hoe een bepaalde vrucht groeit die hij in zijn tuin groeit. Bij zijn huis maakten we een tussenstop en we werden vriendelijk welkom geheten door zijn moeder. Het is hier heel normaal dat je ouders bij je in huis wonen. De vruchten, waarvan ik de naam niet meer weet groeien aan struiken en zijn foeilelijk. Het lijken wel hele bobbelige kalebassen en ze zijn ongeveer 15 tot 20 cm groot. Er werden meteen een paar gewassen en in parten gesneden. Ze smaken naar peren, heel verrassend. We kregen ook een aantal mee.
Het landschap onderweg was prachtig. We reden langs rijstvelden met palmbomen ertussen en kleine dorpjes. Op de achtergrond waren meestal de beboste hellingen van vulkanen te zien. De weg naar Amed loopt deels langs de kust en bood regelmatig een mooi uitzicht op de zee.
Lieve lezers, ik hoop dat de superlatieven jullie niet teveel worden, maar op een andere manier is het hier niet te omschrijven. Bali is haast nog mooier dan Java. Het landschap is werkelijk prachtig. Alles is mooi helder groen en ziet eruit als in een sprookje.
Bali is over het algemeen Hindoeïstisch en de mensen besteden veel aandacht aan de versiering van hun huis en tuin. Overal zie je kleine versierde offer'tafeltjes' (het lijken eigenlijk meer stoeltjes) en sommige mensen met meer ruimte in de tuin hebben zelfs en eigen tempel in de hoek van de tuin gebouwd. Er wordt veel gebruik gemaakt van sierlijke randen van steen of beton en in het geloof komen vele personages voor die ook uitgebeeld worden. Om de stenen tafeltjes en beelden heen worden dan weer prachtige stoffen gewikkeld en bloemen geplaatst.
's Avonds brengt iedereen offers in de vorm van bloemen, voedsel, snoep en wierook.
Mensen die niet een offertafeltje of tempel hebben doen dit gewoon in een bakje van palm- of bananenbladeren en leggen dit op de grond. Je moet dus wel overal uitkijken waar je loopt, want het is de gewoonte om dit in de ingang van het huis of de tuin te leggen, ook bij restaurants.
Aangekomen bij ons laatste adres dachten we eerst dat we verkeerd waren. Het was eigenlijk vanaf de weg alleen een trap met een poort, maar eenmaal door de poort waan je je in het paradijs. Er zijn maar vijf huisjes, maar die staan verspreid over het terrein. Dit terrein is bij een berg op en helemaal begroeid met de prachtigste planten. Tussen de planten door lopen betonnen paadjes die helemaal ingelegd zijn met kiezels. Je moet ze volgen om bijvoorbeeld bij het restaurantje te komen en dan ineens ben je er. Je ziet vanaf het punt waar je bent nooit het volgende bouwwerk. Het ruikt overal in de tuin heerlijk naar wierook.
Onze gastvrouw komt uit België en spreekt dus ook Nederlands. Ze vertelde dat we zo weinig mogelijk mochten doen want we zijn op vakantie. Alles wordt hier voor je gedaan. We mogen de hele dag door heerlijke vruchtensappen ijscapucinno, koffie thee en ijsthee bestellen en in de keuken staat een grote waterfles voor de refill van onze waterflesjes. Oh ja, het ontbijt en de lunch zijn ook inbegrepen en beide zijn heerlijk.
In de middag hebben we nog even gesnorkeld op het mooie huisrif met zeer veel soorten vis. Voor de avond kregen we allemaal tips voor goede/lekkere restaurantjes.
09-05-2016
We hadden ons opgegeven voor twee duiken in Tulamben, dus op tijd op en 8:00 op weg. Na ongeveer twintig minuten met een busje kwamen we aan bij de waterkant. Daar stonden allemaal vrouwen te wachten om onze spullen uit de bus te pakken en op het omkleed platform te tillen. Na de briefing spullen aan en naar een banka bootje. We pasten er precies met twee personen, de schipper en onze spullen in. Eenmaal bij de duikstek aangekomen moesten we eerst aan boord onze vinnen en lood aan doen en vervolgens de rest in het water naast de boot.
Het was een mooie duik met veel koraal en wederom ontzettend veel soorten vis.
Tussen de duiken door bij de aanwezige kleine warung warme thee gedronken met chocoladekoekjes. Voor de volgende duik waren onze setjes alweer klaargemaakt en ze werden weer naar het bootje gebracht. Je wordt hier heel vreemd aangekeken als je zelf met je spullen gaat sjouwen of iets gaat opruimen in het krat waar alles in vervoerd wordt.
De tweede duik was iets dichterbij en ook weer wonderschoon. Na de tweede duik alles weer in de bus en op naar onze thuisbasis. In de middag heerlijk op strandbedjes gelegen. Het water en de sapjes werden gebracht, wat wil een mens nog meer.
s 'Avonds bij een idyllisch strandtentje gegeten (veel te veel want het was zo lekker, dat we ook een toetje moesten uitproberen).
10-05-2016
Slawek was jarig! Op zijn verjaardag wilde hij graag op de Liberty duiken, een bekend groot wrak dat hier niet ver vandaan ligt. De 'early morning Liberty dive' zou het mooiste zijn, dus dit keer ging om 4:30 de wekker en om 5:15 op weg naar de duikstek.
Bij aankomst stonden al onze spullen er al in een soort garagebox. We moesten alleen onze flessen nog controleren en de setjes opbouwen (dat doen we toch maar zelf, want ze kennen onze configuratie hier niet). Helaas bleek Slawek zijn fles leeg te zijn. In allerijl werd er een brommertje geregeld en werd de fles weggebracht om gevuld te worden. Onze duikschool gebruikt flessen van een duikschool in de buurt van de duikplek, dus dat kon gelukkig vrij snel gedaan worden. Met een kleine vertraging van de parkeerplaats naar het water. Onze setjes werden per twee op een brommertje gestapeld en wonderwel kwam alles heel aan bij de duikplek. De kratten werden weer door dames (op hun hoofd!) naar het water getild. Ter plekke alles op en aan en het water in. Het was maar een klein stukje duiken tot de achtersteven. Hier brengen 'Bumphead parrotfish' de nacht door en als je vroeg bent kun je ze nog zien. We waren gelukkig nog vroeg genoeg en er was nog een hele school. Ze waren ontzetten groot, bijna allemaal groter dan een meter en minstens een halve meter hoog.
Daarna een rondje om het wrak dat helemaal begroeid is met koraal. De meest prachtige vissen zwemmen er omheen, maar in de ochtendschemering zag je de kleuren nog niet zo goed. Onderweg nog een grote schildpad gezien die lekker van het koraal aan het peuzelen was.
Tussen de duiken door lekker bananenpannenkoekjes gegeten die de duikschool mee had genomen. Van de plaatselijke warung weer warme thee erbij.
De twee duik op de Liberty ging deels door het wrak. Ook binnenin groeide er van alles en leefden mooie vissen. De zon was ondertussen opgekomen, dus de kleuren van alle koraal en de vissen waren nu goed te zien. Het was een spectaculaire duik! Net voor de verplichte decostop begon Slawek iets in zijn wetnote te schrijven. Ik bleef wachten, maar hij wuifde me weg. Ik kon nog wel even rondkijken. Daarna bleek waarom, op de wetnote stond: Wil je met me trouwen? Natuurlijk heb ik ja gezegd en we hebben elkaar een dikke zoen gegeven.
In de middag even een slaapje gedaan en aan het einde van de middag naar het restaurant dat we hadden uitgezocht om het mooie uitzicht. Het was ook daadwerkelijk adembenemend en het eten was zeer goed. We hebben ervan genoten.
Het restaurant heeft een haal en brengservice, dus we werden keurig voor de deur opgepikt en weer thuisgebracht. Nog even op de veranda gezeten en daarna lekker naar bed.

1. Willem:
    11 mei 2016
    Gefeliciteerd Claudia en Slawek !!!!

En.. nee, het is niet erg om alle superlatieven te lezen. Het geeft aan dat jullie een bijzonder mooie reis maken !
    Blijf genieten en blijf schrijven !

Lidie en Willem
  2. Pierre:
    11 mei 2016
    Gefeliciteerd met jullie fantastische voornemen om te gaan trouwen. Alvast veel geluk gewenst en uiteraard Slawek nog een beetje extra met zijn 50ste verjaardag (Abraham).
  3. Peter Smit:
    11 mei 2016
    Van Harte Gefeliciteerd!!! Super leuk!
  4. Imilde:
    11 mei 2016
    Van harte gefeliciteerd allebei met dit prachtige voornemen!
  5. Tiny Avezaat:
    11 mei 2016
    Van harte gefeliciteerd allebei!!! Wat een leuke verrassing
  6. Mirek i Krystyna:
    Claudia en Slawek. Jullie gaan trouwen!!! Van harte gefeliciteerd ❤❤
  7. Jacob:
    Slawek en Claudia,
    Van harte gefeliciteerd met jullie voornemen om in het huwelijksbootje te stappen. Wij wensen jullie natuurlijk alle geluk van de wereld.
    Groetjes,
    Annette en Jacob
  8. Jackie:
    11 mei 2016
    Ik heb al voorgevoel dat jullie in de huwelijksbootje willen stappen …
    natuurlijk ben ontzettend blij.
    Ik wens jullie veel liefde en alle beste van de wereld.
    Van harte gefeliciteerd ook namens mijn vrienden.
  9. Grote Zus en Schatzi:
    Van ♡-te gefeliciteerd!!!
  10. Christa en Willem:
    12 mei 2016
    Van harte gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk!. We zien graag de beelden onder water. Nog een fijn vakantie vervolg
  11. Mi en Alle:
    12 mei 2016
    Wat een romantisch aanzoek! Hopelijk kreeg je geen ademnood. Allebei van harte gefeliciteerd! D en L glunderden toen ik het goede nieuws vertelde en willen graag rozenblaadjes strooien...