Indonesië 4 t/m 7 mei

7 mei 2016 - Pemuteran, Indonesië

04-05-2016
Weer fris en fruitig begonnen we aan de volgende dag met een eenvoudig, maar lekker, ontbijt. Er is keuze uit vier verschillende ontbijtgerechten met daarbij thee of koffie, sinaasappelsap en fruitsalade. Na het ontbijt hebben we onze duikspullen uitgepakt en een eerste duik gemaakt op het huisrif. Een leuke relaxte duik om al onze duikspullen even te testen na de reis. Alles bleek goed te functioneren, dus na de lunch zijn we op de boot meegegaan naar een kunstmatige rif dat Reef Seen Divers aan het opbouwen is. Er zijn grote metalen constructies geplaatst naast het grootste koraal dat uit een stuk bestaat. Op deze constructies zijn kleine stukjes koraal 'geplant' die inmiddels flink aan het groeien zijn. Om de groei te stimuleren gebruiken ze stroom uit zonne-energie van panelen op een vlot erboven.
Ze zijn op dit resort sowieso heel begaan met de omgeving. Iedereen die hier werkt komt uit het dorp en zou anders veel minder kansen hebben. Nu zijn er een aantal mannen opgeleid tot duikgids, kapitein, en Reefgardener (voor de kunstmatige riffen, waarvan er meerdere zijn). Veel meisjes uit het dorp volgen de lessen in Balinese dansen. Natuurlijk werken er ook mensen in de huishouding en de bediening en iedereen helpt mee om de tuin te onderhouden.
Verder is er een 'Turtlehatchery', hier worden gevonden nesten met schildpadeieren naartoe gebracht. Ze worden in zand begraven tot de schildpadjes uitkomen en vervolgens blijven de schildpadjes in bassins tot ze drie maanden zijn en uitgezet worden in zee.
's Avonds heerlijk gegeten bij het restaurant naast ons resort. Slawek had dit de vorige avond al ontdekt en benoemd tot 'hemel op aarde'. Dat predikaat is volledig terecht.
05-05-2016
Na het ontbijt een korte briefing en vervolgens op de boot richting Menjangan Island, een natuurreservaat op ongeveer een uur varen. Vlak voor het eiland zagen we een grote groep dolfijnen. Zo'n veertig stuks zwommen voor onze boot en een aantal ging nog een tijdje met ons mee. Geweldig om te zien.
Op het eiland staat een Hindoeïstische tempel die mooi belicht werd in de vroege zonneschijn. Naast het eiland gingen we voor anker voor de eerste duik. Een mooie duik langs een wand met vele soorten koraal en vissen. Aan het einde van de duik werden we weer opgepikt door de boot.
We voeren nog een klein stukje en gingen daar weer voor anker voor de lunch, lekkere gestoomde rijst met kip en nog een aantal bijgerechtjes. De dag van tevoren kon je doorgeven wat je als lunch wilde hebben. Als toetje was er vers fruit (zoete passievrucht en minibanaantjes). Vanaf deze zelfde ligplaats begon ook onze tweede duik. Een echte driftduik. Omdat de stroming snel ging, zwom iedereen achterstevoren om toch iets langzamer te gaan en meer te kunnen zien. Onderweg kwamen we nog een witpunthaai tegen. Verder weer vele soorten koraal in mooie kleuren, vele soorten vissen en slakjes. Aan het einde werden we weer keurig opgepikt en zetten we koers richting het resort. De rest van de dag lekker op strandbedjes gelegen.
06-05-2016
In de ochtend gesnorkeld op het huisrif. Dit is werkelijk prachtig. Het koraal begint al als je kniediep in het water staat. Ook hierin weer een grote diversiteit aan vissen. In de middag een bootduik op het Napoleonrif een heel groot natuurlijk rif met vele soorten koraal. Hier wederom vissen in alle soorten en maten en kleuren. Het is net of je door een aquarium zwemt. Een grote tandbaars gezien, een grote murene en een school barracuda's.
De rest van de middag weer op een strandbedjes doorgebracht en aan het einde van de dag een strandwandeling gemaakt.
In heel Indonesië zie je trouwens veel Gekko's. Een soort hagedissen die je vooral op muren en plafonds ziet. Niet alleen buiten, maar ook binnen. Verder maakt het de diertjes niet uit of zich het plafond nu in een cottage of in een luxe hotel bevindt (zelfs op zes hoog!). Het leuke aan gekko's is dat ze hun naam te danken hebben aan hun roep, net als 'onze' kievit en grutto. Eerst hoor je een paar klikjes, net of er steentjes tegen elkaar aan tikken en vervolgens een luid 'gekko!'
Na het avondeten naar Joe's bar gegaan, waar livemuziek was. Dit hadden we gehoord van onze 'buurvrouw' die er samen met de eigenares en haar man en een vriend naartoe zou gaan. Zij zaten er al en later kwam er nog een stel van ons resort.
Hoe later de avond, hoe meer cocktails en hoe meer er werd gedanst. Aan het einde van de avond stond iedereen te dansen, was heel gezellig!
07-05-2016
Om onze pakken te laten drogen geen duiken meer op het programma vandaag. Wel lekker gesnorkeld. Dit keer ook wat verder de zee op, waar boeien kunstmatige riffen markeren. Wonderbaarlijk om te zien hoe koralen de metalen frames veroveren. Nog gebeten door een klein triggervisje, dat gelukkig zo'n klein bekje had dat het geen grip kreeg op mijn been. Wel geschrokken natuurlijk en van schrik het visje een flinke optater gegeven met mijn vin. De strandbedjes lagen tussendoor weer heerlijk en zo zijn we de dag wel doorgekomen.

1. Jackie:
    7 mei 2016
    Veel plezier verder met jullie verblijf, en natuurlijk belangrijkste…
    alle beste voor mijn “zoontje” op zijn 50 - ste verjaardag, dikke kus.
    Ik hoop dat de laatste dagen blijven ook zo mooi als tot nu toe.
    Claudia, bravo voor de indrukwekkende verhalen plus de prachtige foto’s, misschien schrijf je dadelijk een boek over jullie belevenissen daar.
    Kom gezond en veilig thuis.
  2. Willem:
    9 mei 2016
    9 mei.
    Ziet er weer super uit, mooi verhaal, mooie foto's !
    Morgen een extra super dag ;-). Slawek 50 jaar !!
    Jullie hebben al van die mooie dagen, maar maak er morgen een heel speciale dag van !!
    Veel plezier
  3. Jacob:
    10 mei 2016
    Hoi Slawek en Claudia,
    Abraham, hartelijk gefeliciteerd met je 50ste verjaardag en nog vele jaren in gezondheid er bij. Geniet van de rest van jullie vakantie.
    Annette en Jacob
  4. Chris en Ina:
    10 mei 2016
    Lieve Claudia en Slawek .Allereerst Hartelijk Gefeliciteerd met je 50 ste verjaardag Slawek!Jullie nemen maar een borreltje van ons.Nog een heel fijn verblijf op Bali en nog veel duikplezier! Veel liefs Ina en Chris.