Indonesië 2016 25 t/m 27 april

27 april 2016 - Jogjakarta, Indonesië

Maandag 25-04-2016:Vertrek voor onze reis naar Indonesië. Om 12:00 zijn we vertrokken richting Schiphol en na een voorspoedige reis hadden we na het inchecken nog zat tijd om iets te eten met Chris en Ina, die ons weggebracht hebben. Daarna was het tijd om door de douane te gaan. Het boarden bij Qatar, waarmee we via Doha (Qatar), naar Jakarta zouden vliegen verliep zeer geordend en er wachtte ons een zeer luxe stoel met touchscreen en onder andere alle topfilms met Leonardo di Caprio (yeah!). The Revenant gekeken en daarna wat geslapen. Zo kwamen we heel soepeltjes aan in Doha. Een zeer luxe vliegveld waar je je kon vergapen aan vele mooie beelden en winkels. Helaas hadden we geen tijd om te shoppen, want ons volgende vliegtuig naar Jakarta stond al klaar. Dit vliegtuig was wederom van alle gemakken voorzien en ook hier was het prima film kijken. Na de film zijn we weer in slaap gevallen. Ondertussen was er steeds grotere paniek aan het ontstaan aan boord. Een passagier was zo onwel geworden dat gevreesd werd voor zijn leven. Het was vreemd wakker worden van de mededeling dat er een medische nood tussenstop gemaakt zou worden in Phuket, Thailand. De passagier werd na de landing in het vliegtuig al behandeld door een team van minstens tien hulpverleners. Daarna is hij met een ambulance weggebracht. Het vliegtuig moest daarna wel bijgetankt worden om nog in Jakarta te kunnen komen. Uiteraard kwamen we met een flinke vertraging aan en hadden we nog maar een half uur om de koffers te pakken en in te checken voor het laatste deel van de reis met Garuda. Met een verwilderde blik haastten we ons richting de bagagebanden, maar een vriendelijke meneer sprak ons aan met de vraag of wij naar Jogja moesten en Hensbroek en Jach heetten. Hij had onze boarding passes al in de hand en loodste ons richting de volgende vlucht. Er was geen tijd meer om de koffers op te halen. Wij moesten nog een visum hebben. Gelukkig kon deze meneer alles regelen en een heeeele lange rij omzeilen. Daarna nog minder tijd om naar het vliegtuig te komen en meneer zette het op een lopen. Wij werden geacht hem te volgen, het leek wel een scène uit het tv-programma waarin stellen zo snel mogelijk een bepaalde route af moeten leggen. Al rennend met de tong op de schoenen het andere eind van het vliegveld van Jakarta gehaald (en dat is groot!) Onderweg ook nog de handbagage door de scan gehaald (en in de haast bijna vergeten). Op het nippertje aangekomen bij de gate, bleek het vliegtuig vertraging te hebben. Helaas was er geen tijd meer om onze koffers alsnog op te halen. De vriendelijke meneer had ons wel verzekerd dat het goed zou komen, maar met koffers met alleen een Qatar label, hadden we er een hard hoofd in. In Jogjakarta meteen naar de luggage departement gegaan. Klinkt heel wat voor een kantoortje met vier vriendelijke dames. Er was nog en stel dat in hetzelfde schuitje zat en met z'n vieren hebben we uitgelegd wat ons probleem was. Na wat heen en weer bellen bleken onze koffers in het volgende vliegtuig te liggen. Een half uur later konden we compleet met koffers eindelijk mee met de taxi die al een uur stond te wachten. De chauffeur bracht ons veilig naar ons resort. Hier aangekomen werden we via een prachtige tuin naar onze welhaast nog prachtiger kamer gebracht.
Woensdag 27-04-2016. Door de reis, die in totaal 29,5 uur duurde is 26-04-2016 in de  eerste dag verwerkt. Het is hier op Java overigens zes uur later. Na een heerlijk, maar helaas snel ontbijt werden we om 7:00 opgehaald door onze chauffeur. Die bracht ons eerst naar de Borobudur, een Boeddhistische tempel. We namen een Nederland sprekende gids die ons veel over Boeddha en de bouw en restauratie van de tempel kon vertellen. Het was heel indrukwekkend. Daarna op weg naar de Prambanan, een Hindoeïstische tempel.
De chauffeur had echter bedacht dat het ook wel aardig zou zijn om de Merapi te bezoeken. Dit is een vulkaan die in 2010 nog een uitbarsting heeft gehad. Wij op weg naar boven en de weg werd steeds slechter en slechter, maar de chauffeur reed stug door. Onderweg vertelde hij dat we daar een jeepsafari konden doen. We hadden net genoeg geld mee gelukkig. De jeepsafari bleek over eer ruige paden te gaan en af en toe kwamen we zelfs los van de bank. Wij dachten dat dit speciaal voor de safaritrips zo was aangelegd, maar er kwamen ons af en toe ook vrachtwagentjes tegemoet. Het bleek gewoon een openbare weg te zijn. We bleken niet echt naar de top te gaan, maar een heel stuk lager te blijven. Dit was uiteindelijk ook meer dan genoeg gehobbel en geschud. De natuur was wel adembenemend mooi en onderweg bezochten we nog woningen die door de uitbarsting vernield waren en nu als een soort museum fungeerden. Alles in de huizen was enigszins gesmolten of verbrand en er lag overal een dikke laag as. Na de jeepsafari op weg naar de Prambanan. Onderweg heerlijk gegeten bij een mooi restaurant.
De Prambanan tempel bestaat eigenlijk uit meerdere tempels die bij elkaar staan. Ze zijn allemaal prachtig versierd. Om het gerestaureerde deel heen liggen nog allemaal resten van meerdere tempels die er omheen gestaan hebben. Op meerdere plaatsen in het park waarin de tempels liggen is men nog volop aan het restaureren en reconstrueren. Nog een bizar iets: heel veel mensen van hier willen met ons op de foto haha.
Aan het einde van dit bezoek aan de tempels begon het te regenen en zijn we terug naar onze chauffeur gesneld die ons weer veilig terugbracht naar ons resort. Ja, wederom veilig! Onderweg denk je hier namelijk meerdere malen OMG! Als dat maar goed gaat! Men rijdt hier namelijk op scooters, motoren en in auto's die allemaal ongeveer in gelijke aantallen gemixt door elkaar rijden. Hierbij scheuren de scooters en de motoren over het algemeen kriskras tussen de auto's door. Een bijzonder gezicht, dat wel.

Zie hieronder ook de foto's.

1. Willem:
    27 april 2016
    Volgens mij doen ze dat met opzet op die luchthavens, je moet namelijk een beetje bewegen na zo'n lange vlucht . Dat is goed voor de bloedsomloop.
    In een paar dagen al weer heel wat beleefd, gaat goed komen, er komen weer vele mooie verhalen! Veel plezier !!