Indonesië 2016 1 t/m 3 mei

4 mei 2016 - Pemuteran, Indonesië

01-05-2016
Na wederom een fantastisch ontbijt op weg richting Tumpang. Daar zijn we overgestapt in een Jeep. Onze chauffeur nam met onze bagage een andere route naar Cemoro Lawang, onze slaapplaats voor deze dag. Het eerste deel van onze Jeeptour was het dak nog dicht, maar toen we eenmaal het nationaal park van de Bromovulkaan in gingen haalde onze Jeep chauffeur de stoffen kap eraf en konden we staand genieten van de rit. We reden over bergkammen met aan beide zijden een steile afgrond. Hier en daar was een lint gespannen aan de kant van de weg, maar dat zet weinig zoden aan de dijk als je er doorheen zou rijden. Gelukkig hadden we een goede chauffeur die ons behendig langs de smalle weggetjes reed. Meerdere malen kwamen we een tegenligger tegen. Meestal een Jeep, maar soms ook een vrachtwagentje. Dat ging vaak nog maar net. Na de rit door de jungle over de bergkammen kwamen we aan bij een groene vallei met aan weerskanten hoge wanden van oude vulkanen. De groene vallei veranderde verloop van tijd in een uitgestrekte vlakte van lavazand. Uit het lavazand steeg continu zwaveldamp op. Dit zorgde voor een soort mysterieus maanlandschap. Na verloop van tijd zagen we de Bromo. Een actieve vulkaan waar continu stoom uit opstijgt. Bij de parkeerplaats stonden allemaal mannen met kleine paardjes die je kon huren om de Bromo te beklimmen tot aan de trappen. Wij zijn tot aan de tempel gelopen en hebben daar vandaan foto' s genomen. Helaas konden we door blessures de Bromo niet beklimmen, maar het uitzicht vanaf een afstandje was ook al indrukwekkend. Na het bezoek aan de Bromo was het nog maar tien minuutjes rijden tot aan ons hotel. De kamer was eenvoudig, maar weer van alle gemakken voorzien. In het bijbehorende restaurant aan de overkant van de straat hebben we heerlijk geluncht en zijn we op onze kamer in slaap gevallen. Drie uur later werden we gewekt door onze vaste chauffeur die onze koffer kwam brengen. Hij moest de route om de bergketen heen nemen. 's Avonds hebben we weer heerlijk gegeten in het restaurant, daarna vroeg naar bed want de volgende dag ging om 4:00 de wekker.
02-05-2016
Zoals al gemeld ging de wekker deze dag om 4:00 om de zonsopkomst te zien.  Zo'n 500 meter lopen van ons hotel was een mooi uitkijkpunt, zo stond in onze reisbeschrijving. Wij op pad in het pikkedonker met een zaklampje langs een zandpad met keien. We vonden een uitkijkpunt en het uitzicht leek mooi. We konden ook nog iets verder de berg op, maar dat deel van het pad was nog steiler dan het eerste deel. We hebben de gok genomen en onze moeite werd beloond. Bovenop de bergkam was het uitzicht werkelijk schitterend. Als we de ene kant op keken, zagen we de zon boven de bergen opkomen. Keken we de andere kant op, dan zagen we de lavazand vallei en de Bromo. De hele vallei was eerst gevuld met nevel, waar de Bromo sprookjesachtig uit verrees. De zonsopkomst was spectaculair en hoe verder de zon opkwam, hoe meer de Bromo mooi verlicht werd. Ons vroege opstaan was zeer de moeite waard.
Na een goed ontbijt op weg naar Kalibaru. Dit was een rit van zo'n vier uur langs prachtige landschappen.
In Kalibaru hadden we een huisje op een luxe resort. De tuin was mooi aangelegd en het zwembad was zo aangelegd dat je aan een kant over de tuin uitkeek vanuit het bad. We waren samen met een vrouw alleen de enige gasten in het hele resort.
Onze chauffeur raadde ons een bezoek aan een plantage aan. Hoe vaak zie je zoiets, dus dat deden we. Om drie uur werden we weer opgehaald en naar de plantage gebracht. De plantage was van een dame die ook een de bazin was van het weeshuis bij de plantage.  Met een bezoek aan de plantage steunde je ook het weeshuis. De kinderen hielpen bij de bezichtiging. Eerst kregen we te zien hoe palmsuiker wordt geproduceerd en hoe de koffie en specerijen van de plantage eruit zien, smaken en ruiken. Daarna kregen we een rondleiding over de plantage. Er wordt dus palmsuiker geproduceerd, maar ook peper, nootmuskaat, eucalyptus, koffie, cacao, rijst en rubber. Na de rondleiding kregen we lokale snacks (pisang goreng, lemper en een soort oliebol met ananas) en thee. Tijdens het genieten van deze versnaperingen voerden de kinderen verschillende traditionele dansen in kostuum uit. Erg leuk om te zien. Wij werden zelf overigens versierd met kunstig gevouwen palmbladeren.
s'Avonds met onze chauffeur gegeten bij een plaatselijk restaurantje. We moesten natuurlijk ook even gebruik maken van het mooie zwembad, dus lekker gezwommen onder de sterrenhemel in de prachtige tuin. Daarna als een blok in slaap gevallen.
03-05-2016
Alweer afscheid nemen van het mooie resort en op naar de veerboot. De chauffeur zou ons gelukkig tot onze volgende bestemming op Bali brengen. Vlak voor de veerboot stopte hij en vroeg ons onze paspoorten te pakken. Bij de veerboot moeten namelijk je naam en paspoortnummer worden genoteerd voor het geval de boot vergaat. Dat gaf toch wel een veilig gevoel.......
Op Bali hoefden we gelukkig nog maar een half uurtje te rijden. Onderweg zagen we meerdere Makaken (apen) die lekker op hun kont naar het verkeer zaten te kijken.
Ons resort (Reef Seen Divers) is prachtig aangelegd. Het is kleinschalig en speciaal met alle voorzieningen voor duikers. Vanuit onze cottage hebben we uitzicht op zee. We hebben een buiten badkamer. Dat hadden we bij onze eerste cottage ook, maar daar stond het bad toch nog onder een afdak. Hier sta je echt onder de sterren te douchen (het is rond een uur of zes donker). Helaas had ik iets verkeerds gegeten denk ik (Claudia). Ik had namelijk nogal last van buikloop en heb niet zo kunnen genieten die eerste dag. Gedoucht en in bed en er niet meer uit gekomen. Onze westerse medicijnen hielpen echt niet. Toen Slawek uitgelegd had wat er aan de hand was kreeg ik de 'vieste thee ever'. Die moest ik in een keer leegdrinken. Wonderwel was ik de volgende dag weer beter.
Zie ook de foto's.

1. Willem:
    4 mei 2016
    Weer een indrukwekkend verhaal Claudia!!
    Leuk om zo mee te genieten
    Tot een volgend verhaal !
  2. Jacob:
    5 mei 2016
    Verhalen zijn erg mooi, wij denken dat jullie enorm aan het genieten zijn. Erg mooie foto's ook. Wel jammer dat Claudia in de vakantie op de plantage voor deze reis moet werken.
    Wij kijken uit naar het volgende verslag, geniet en haal alles er uit wat er uit te halen is.
    Groetjes Annette en Jacob.